City of Lost Souls

titel: City of Lost Souls

del: 5/6

författare: Cassandra Clare

förlag: McElderry Books

start: 9/8-14

slut: 14/8-14

 
Om:
 
Tänk om du var du, men ändå inte. Tänk om din kropp var densamma, men inte ditt inre. Tänk om du var lycklig, men alla andra saknade ditt gamla jag.
 
I den femte delen av The Mortal Instruments så har Jace försvunnit. Ingen vet var han är och man kan bara gissa vad som ligger bakom försvinnandet. Kommer de andra att kunna hitta honom? Vad är det egentligen som har fått honom att försvinna?
 
Jag blir så glad för att Clare har lyckats vända på den här serien och få den på banan igen. City of Lost Souls är mer spännande än de tre böckerna innan och det gör att jag verkligen vill läsa istället för att jag får pressa mig framåt i boken. Jag hade ganska höga förväntningar på boken och den levde upp till dem. 
 
Boken börjar ungefär som de tidigare. Den här gången får man redan i expositionen veta att det är Jace försvinnande som kommer att ligga i fokus. Jag läser vidare och helt plötsligt är det spännande redan innan hundra sidor har blivit lästa. Jag blir otroligt förvånad, men glad och ännu gladare blir jag när spänningen håller i sig rakt igenom hela boken. 
 
Det är väldigt intressantat att få möta "Sebastian"(Jonathan) i den här boken. Här får man försöka bilda sig en egen uppfattning om vem han är. Är han verkligen ond rakt igenom? Eller finns det något mer bakom det perfekta, men hårda utseendet? Jag gillar verkligen konversationerna mellan "Sebastian" och Clary. Det gör boken djupare och tankarna om vem som har gjort rätt och vem som har gjort fel både i dåtid och nutid virvlas ihop. Det finns så mycekt jag undrar över och jag tänker, tänk om det hade varit si eller så. Jag kan inte låta bli att tycka lite synd om "Sebastian", för kan man verkligen födas ond? 
 
En annan sak som jag gillar är att Jace i större delen av boken inte har en sådan framskjuten placering och inte tar så mycket plats. Det gör att även fast alla letar efter honom så får man chans att lära känna de andra lite bättre och slipper hans plågande av sig själv.  Det känns också bra att man får lära känna Lightwood som familj igen efter allt de har varit med om. 
 
Jag tycker verkligen om att läsa om relationerna i den här boken. Inte bara om Jace och Clary utan om Maia, Jordan, Simon, Isabelle, Alec och Magnus. Det är också kul att det finns lite sidospår i boken och inte bara huvudhandlingen om Jace försvinnande. 
 
Cassandra Clare beskriver i City of Lost Souls flera olika miljöer och jag tycker det är kul att jag som läsare får chans att resa runt lite mer i den värld som finns i The Mortal Instruments. Clares miljöbeskrivningar är dessutom bra, med detaljer växlat med snabba intryck. 
 
Den här serien har verkligen tagit en vändning och jag önskar nu att jag hade CIty of Heavenly Fire väntandes på mig i bokhyllan. City of Lost Souls har en handlingen som får mig att vilja läsa vidare. Det är en bok med spänning, kärlek, familj och vänskap.
 
Böcker i serien The Mortal Instruments:
City of Lost Souls
City of Heavenly Fire 

Kommentera här: