City of Fallen Angels

titel: City of Fallen Angels

del: 4/6

författare: Cassandra Clare

förlag: McElderry Books

start: 31/7-14

slut: 6/8-14

 
Om:
 
En, två, tre och nu fyra. Den fjärde boken i The Mortal Instruments - serien är en bok jag gillar.
 
I City of Fallen Angels har Clary, Simon, Jace, Isabelle, Alec, Maia och de andra kommit tillbaka till New York. Jace försöker ställa in sig på sitt nya liv samtidigt som han bearbetar allt som hände i Idris. Simon har kärleksproblem och det verkar som om någon försöker göra honom illa. Vem är det? Och hur hänger det ihop med de andra mystiska sakerna som händer?
 
Jag hade lite högre förväntningar på City of Fallen Angels efter City of Glass. Som tur är besvarades mina förväntningar och City of Fallen Angels är den näst bästa i The Mortal Instruments - serien av de jag har läst, efter City of Bones. Jag gillar att den här boken är mer spännande, lite mer fin och mild och samtidigt innehåller mer kärlek. I City of Fallen Angels fortsätter karaktärerna att utvecklas medan handlingen tar nya vändningar. Det finns alltid någontning jag vill ha reda på och jag har redan nya frågor jag vill ha besvarade i de kommande böckerna.
 
Boken börjar som de tidigare lite segt och jag får fortsatt kämpa för att läsa. Det är inte en dålig bok, men den är seg i början. Efter ett tag kommer ändå spänningen och slutet av boken överraskar till och med mig. Boken blev inte så uppenbar som jag trott vilket är väldigt positivt. 
 
Jag gillar karaktärerna mer och mer i den här serien även om jag på något sätt vill se att Jocelyn är lite mer delaktig. Den enda karaktären som tog ett steg tillbaka i den här boken är Jace. Jag blir irriterad på honom eftersom han ständigt hackar på sig själv, vilket jag också tycker är hans största svaghet. Det är roligt med ännu en ny karaktär som kommer fram och verkligen gör boken (och serien) bättre. Relationerna mellan karaktärerna utvecklas också mycket i City of Fallen Angels och vissa stunder är riktigt fina. 
 
Allt som allt så gillar jag City of Fallen Angels, slutet av boken var spännande och jag vill läsa City of Lost Souls!
 
Böcker i serien The Mortal Instruments:
City of Fallen Angels
City of Lost Souls
City of Heavenly Fire 

Kommentera här: