City of Bones

titel: City of Bones

del: 1/6

författare: Cassandra Clare

förlag: Walker Books

start: 2/5-14

slut: 5/5-14

 
Om:
 
Jag förstår inte att jag inte läste den här boken tidigare! Varför gjorde jag inte det?
 
City of Bones handlar om Clarissa Fray som kallas för Clary. Hon och bästa kompisen Simon är på en klubb för minderåriga när Clary börjar se konstiga saker. Ett par dagar senare är hennes mamma försvunnen och hon blir attackerad. Vad är det som händer?
 
Jag har inte läst någonting skrivet av Cassandra Clare tidigare, men har länge varit sugen på att läsa The Mortal Instruments - serien. Jag vann den här boken i en tävling hos Bokpotaten och sedan dess så har boken legat i mitt rum och väntat på mig. Nu har jag äntligen läst den!
 
Jag hade ganska höga förväntningar på boken, men var aldrig jättesugen på att läsa den när jag väl hade fått den. Nu kan jag inte förstå varför jag inte läste den tidigare!
 
Jag gillade början av boken. Clary har en bra berättaröst och handlingen är spännande och underhållande samtidigt som det händer ganska mycket. Det finns helt enkelt ett bra driv i boken från början och jag ville läsa vidare, fortare och fortare.  
 
Jag gillade karaktärerna. Clary är för det mesta en intressant huvudkaraktär även om hon ibland är lite för naiv. Hon är ganska tuff samtidig som hon har något lite blygt, oskyldigt över sig. Simon är en av mina favoritkaraktärer. Han är rolig och hans kommentarer gjorde boken bättre. Jace, Isabelle, Alec och Luke har alla en plats i boken och är definitivt karaktärer jag gillar även om de irriterade mig ibland. Det jag gillade med boken var att karaktärerna för det mesta sa sanningen. Jag har blivit så van med böcker där karaktärer bara ljuger och ljuger och det var så skönt att läsa en bok där de, när de väl ljög, faktiskt hade en anledning till det.
 
Den här boken var verkligen superbra! Det blev spännande så pass tidigt och sedan fortsatte det bara. Det är en bok där slutet svämmar över med smeknamn, förväxlingar och pangavslöjanden. Tror du att den är förutsägbar för att du kan gissa dig till en del saker så har du fel! När överraskningarna väl har börjat komma tar de aldrig slut! 
 
På tal om ingenting: Var det någon annan än jag som tänkte på Harry Potter-böckerna när ni läste den här boken? (mugglare = mundance med mera)
 
Böcker i serien The Mortal Instruments:
City of Bones
City of Ashes
City of Glass
City of Fallen Angels
City of Lost Souls
City of Heavenly Fire 

Kommentarer:

1 Elvira:

Ja, jag tänkte faktiskt rätt mycket på HP när jag läste den! Clare har tror jag också blivit kritiserad för att härma HP rätt mycket... :/ men jag gillade den också hemskt mycket! :)

Svar: Jag tänkte på Harry Potter nästan hela tiden, men det spelar ju ingen roll när boken är så bra! :)
inutienbok.blogg.se

2 Zozzo:

Jag tänkte inte på det under tiden som jag läste den (kanske för att jag inte har läst HP-böckerna heheh....) men nu när du säger det så lite ja :/ Häftigt omslag förresten, har inte sett det förut :D

Svar: Jag kopplade massor av saker till Harry Potter, men det var nog mest för att när jag väl hade börjat kunde jag inte sluta se likheter. Jag gillar att omslaget är så där mörkt. Jag tror att de bytte omslag efter första boken! :D
inutienbok.blogg.se

3 Alma:

Åh, The Mortal Instruments är en av mina favoritbokserier.
Du måste läsa The Infernal Devices-serien sen också, det är samma författare, tycker nästan den är bättre än TMI!

Svar: Jag tyckte väldigt mycket om första boken, lite sämre om andra, men jag ska fortsätta med den ändå. Jag har tänkt att läsa The Infernal Devices - serien, böckerna har jättefina omslag och om den är bättre än The Mortal Instruments så måste jag läsa den! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: