De glömda berättelserna

 
titel: De glömda berättelserna
del: Spejarens lärling 11
författare: John Flanagan
förlag: B/Wahlströms
start: 10/7-13
slut: 20/7-13

Jag märkte direkt att denna bok inte skulle bli som de andra och den är inte som de andra. Det här är en bok baserad på John Flanagans läsare, deras frågor och önskemål.

Boken heter de glömda berättelserna och innehåller flera små historier som aldrig berättats tidigare. Berättelserna är väldigt olika och vissa av dem gillade jag betydligt bättre än andra. Själv tycker jag inte det här var någon höjdarbok utan skulle ha föredragit om han fortsatt som förut. I början blev jag förvånad över att jag blev så pass besviken på boken, men det har nog att göra med att Kejsaren av Nihon-Ja var överraskande bra.

En hjältes död: I en hjältes död får man reda på mer om Wills förflutna. Jag har funderat över varför man inte tagit upp mer om det i tidigare böcker och blev nyfiken på historien. Tyvärr tycker jag inte att berättelsen var så bra. Tyckte den var lite kort och hopklistrad för att passa. Skulle hellre ha sett att man fått veta lite mer om Will i varje bok.

Bläckhornet och dolken: Den här berättelsen handlar om Wills vän och spejarkollega Gilian. Själv tycker jag att det är en ganska onödig berättelse. Den utspelar sig samtidigt som en bok och ger svar på om en rymlig blev fångad eller inte. Jag tycker inte man behöver få reda på allt och så var det i det här fallet.

Bröllopstalet: Den här historien blev lite för långrandig helt enkelt. Handlingen var helt okej och historien skulle säkert ha passat alla som verkligen gillar serien.

Middag för fem: Handlar om den föredetta myndlingen Jenny och en planerad middag som inte blir som hon tänkt sig. En av mina favoriter. Rolig, smart och oväntad.

Brudvalsen: Historien var mycket bättre än väntat. Historien var som en av de bättre böckerna i serien och innehöll lite spänning och humor.

Hiberniern: Oj! Det var en kort berättelse. Eller gick den för fort? Gillade faktiskt denna, men kände med irritation att jag förväntade mig en fortsättning. Historien handlar om Halts förflutna och hur han blev spejare och jag trodde verkligen att den skulle fortsätta där den tog slut.

Vargen: Nja. En historia som förklarar något som inte behöver en förklaring. Böckerna har tidigare haft diverse övernaturliga inslag och det känns onödigt att förklara hur lång tid spejarhästarna kan leva. Annars var berättelsen ganska bra.


Böcker i serien Spejarens lärling:
Gorlans ruiner
Det övergivna landet
Krigarkungens sal
Slaget om Skandia
Den hemsökta skogen
Macindaws fästning
Fången i Arrida
Clonmels kungar
Sårad i ödemarken
Kejsaren av Nihon-Ja
De glömda berättelserna

Kommentera här: