Kejsaren av Nihon-Ja

 
 
 

 

titel: Kejsaren av Nihon-Ja

del: Spejarens lärling 10

författare: John Flanagan

förlag: B/Wahlströms

start: 5/7-13

slut: 9/7-13

 

En trevlig överraskning.

 

Redan i början av Kejsaren av Nihon-Ja kände jag på mig att boken skulle infria mina önskemål och det gjorde den. Den var helt klart en av de bästa i serien om inte den bästa. Språket var som vanligt bra och det var mer spänning i boken. 

 

Riddaren Horace reser till Nihon-Ja, men stöter där på ett oväntat problem. Det leder till att Will, Halt och flera andra vänner måste komma och hjälpa honom. Ska de lyckas lösa problemet i Nihon-Ja och ska de överleva äventyret?

 

Jag blev glad när en av karaktärerna från de första böckerna dök upp igen. Spejaren Will var från början myndling på slottet Redmont tillsammans med Horace, Jenny, Alyss och George. I tidigare böcker har Horace, Jenny och Alyss varit med och nu fick också George ta lite mer plats, vilket var kul. Förvånade och kul var också när en annan karaktär oväntat följde med till Nihon-Ja. 

 

Det jag också gillade i boken var att tjejerna fick vara med mer på äventyren och också visa mod. I den här boken blev det spännande på riktigt vilket ökade bokens intryck. Det fick mig att undra varför han inte hade skrivit så spännande förut. 

 

Sammanfattat gillade jag den här boken ganska mycket. Helt klart något man kan läsa!

 

Böcker i serien Spejarens lärling:

Gorlans ruiner

Det övergivna landet

Krigarkungens sal

Slaget om Skandia 

Den hemsökta skogen

Macindaws fästning

Fången i Arrida

Clonmels kungar

Sårad i ödemarken

Kejsaren av Nihon-Ja

De glömda berättelserna