Låna är silver, råna är guld

titel: Låna är silver, råna är guld

del: 2/?

författare: Catharina Ingelman - Sundberg

förlag: Månpocket

start: 29/8-15

slut: 14/9-15

 
Om:
 
Pensionärerna från Kaffe med rån är tillbaka och de är inte redo att leva ett lugnt pensionärsliv riktigt än. 
 
Låna är silver, råna är guld är en mysig bok även om jag känner att författaren har en tendens till upprepande, och det handlar inte om en eller två gånger utan det är snarare en konsekvent del av berättandet. Jag tycker också att fortsättningen inte är lika rolig som den första boken, men jag kan se dess charm och gillar fortfarande karaktärerna. 
 
Det är inte en bok man läser för att få en utmärkande läsupplevelse utan snarare för att återse en liten familj. För det är karaktärerna som är bokens starka sida och jag läser glatt om Märtha (gängets hjärna och en tant med både sting och koll), Snillet (den lite försynte äldre herren med en förkärlek till fordon och uppfinningar), Anna-Greta (den mest frånvarande i gänget och damen som både kan hantera pengar och fejka vilken skada som helst), Stina (den lilla tanten med stil, finess och ett stort hjärta) olch till sist den eviga ungkarlen och göra själv mannen Krattan. 
 
Även om berättelsen i sig inte skiljer sig nämnvärt från Kaffe med rån så har karaktärerna utvecklats och man får en ännu bättre inblick i vilka de är. Samtidigt kan jag ibland känna att något saknas och att Catharina Ingelman-Sundberg inte ens når hela vägen fram till mysläsning utan att det skulle behövas lite extra färg och fart. Gamlingarna begår brott, men hon lyckas inte göra dessa tillräckligt spännande och livfulla.
 
Men emellanåt blir det ändå något fniss och de äldre är så gulliga att jag vill läsa vidare. 
 
Böcker i serien Pensionärsligan:
Låna är silver, råna är guld

Kommentera här: