Half Bad - Ondskans son

titel: Half Bad - Ondskans son

del: 1/3

författare: Sally Green

förlag: Semic - Recensionsexemplar

start: 9/1-15

slut: 20/1-15

 
Om:
 
Ett halvt liv, en del av något, men ändå inte. 
 
Nathan är halv. Han är hälften vit häxa och hälften svart häxa. Det här är inget man vill. De vita häxornas råd är inte nådiga mot svarta häxor och alla halvhäxor är föraktade. Nathan växer upp i en tyst ensamhet, men har till sitt stöd sin mormor, bror och syster. Med jämna mellanrum får Nathan gå på kontroller och i slutändan är det de vita häxorna som avgör om han är hel eller om han för evigt kommer att vara halv.
 
Det finns saker med boken som gör att jag tänker "Vad är det här?", men sedan fastnar jag för den spänning och lilla nyfikenhet som finns. Språket har ett otroligt flyt och berättandet är skickligt. Det går inte lång tid innan jag bara vill läsa mer. 
 
Boken får mig att tänka på Farlig förmåga, kanske för att Half Bad - Ondskans son handlar om häxor, för att kvinnorna är de starkaste eller för att berättelserna båda utspelar sig i England. Likheterna tar nästan slut där men något med känslorna när jag läser är också lika. Jag känner spänning, en lite jagande känsla, en nyfikenhet och ständigt driv. Likheterna är inget negativt utan snarare tvärtom. Jag gillar Farlig förmåga och jag gillar Half Bad - Ondskans son. 
 
Half Bad - Ondskans son fortsätter och det finns så mycket att fråga och lite svar. Runt omkring det jag läser finns alltid en bakomliggande känsla av att det är en saga jag läser. Sättet Green skriver på får ordet saga att rulla framför mig, men det är bara ibland som det sagolika blir något störande, en liten skärva som får mig att tänka "vad är det här?". Annars passar det bra och det märks att Green är skicklig. Miljön tar form när jag läser och känslor blir levande. Jag sugs in i världen och njuter av det. 
 
Handlingen påminner mig också om The Demon's Lexicon, City of Bones och The Mortal Instruments - serien. I alla dessa verk finns det en ond pappa, en fadersfigur som det inte är meningen att man ska älska. Det är något med diskussionen kring dessa pappor som är intressant. Det handlar om vad blod och gener styr och vad vi själva kan bestämma över och det går djupar in än bara Nathans egna bekymmer. Det är intressant och viktigt att se. Själv tror jag att vi har rätten att styra våra liv mer än våra gener. 
 
En manlig huvudkaraktär, en gråzon mellan gott och ont, övernaturliga krafter och otaliga frågor. Det finns så mycket med den här boken som är bra. Läs den! 
 
Böcker i serien The Half Bad Trilogy:
Half Lies
Half Bad - Ondskans son
Half Wild

Kommentarer:

1 Elvira:

Den ska jag nog ta tag i snart, verkar bra! :) men alltså - spoilade du inte TMI nu? Jag har bara läst de två första och känner inte igen det där ... :S

Svar: Ja, det borde du göra! :) Förlåt, trodde jag hade tagit bort det. Tack för att du sa till. Jag ändrade det nu. :(
inutienbok.blogg.se

2 Elina:

Jag gillade verkligen Half bad!

Svar: Half Bad var verkligen oväntat bra! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: