FARLIG FÖRMÅGA

 

titel: Farlig förmåga

del: Systrarna Cahill 1

författare: Jessica Spotswood

förlag: rabén&sjögren

start: 21/6-13

slut: 24/6-13

favoritkaraktär: Söta och kloka Tess! 

 

Om:

Farlig förmåga utspelar sig i Nya England under 1800-talets häxjakter. Boken handlar om Cate och hennes systrar. De har en stor hemlighet. Utan mor är Cate den som känner sig ansvarig för att bevara hemligheten och skydda sina systrar. 

 

Boken är bra redan från början och griper tag i mig. Språket, miljön och de fina karaktärerna drar in mig mer och mer. Redan under första kapitlet vill jag veta allt. Jag vill lära känna karaktärerna och få reda på hela historien.

 

Det som gör att jag fastnar så fort tror jag är det lätta språket. Utan att svänga till det för mycket lyckas Jessica Spotswood skriva på ett sätt som får en att fastna. Att hon redan från början ger karaktärerna en möjlighet till att utvecklas och få ett djup bidrar också till den fina början. Jag tycker också miljön är väldigt vacker. Beskrivningen av staden, familjens hus, trädgården och bokhandeln är väldigt bra skrivna. Det känns som om jag är en del av boken. Det jag också gillar med boken är att utöver systrarna Cahills magiska förmågor är de som vilka systrar som helst. Dynamiken och sättet systrarna har mot varandra är en stor del i boken och väldigt bra skrivet.

 

Cate, den äldsta systern, vill ta ansvar efter moderns död. Maura är den som vill gå sin egen väg och tydligt visar det och Tess söker efter faderns uppmärksamhet, men är också otroligt trygg i sig själv för att vara tolv år. Att karaktärerna är så verklighetstrogna fast det är en övernaturlig bok gillar jag mycket. Det gör att man kan relatera till dem. Karaktärerna är nog det jag gillar mest, tillsammans med den vackra, målande miljön. Jag tycker om den värld Spotswood har skapat. Det är en stillsam värld, men det känns som om något ständigt jagar i bakgrunden. Det skapar spänning.

 

Boken tar flera oväntade vändningar. Jag funderar på om jag var blind när jag läste boken. I vanliga fall brukar jag kunna lista ut mycket av det som ska vara överraskande, men här kom överraskningarna en efter en. Jag gillar detta delvis eftersom boken blev mer spännande, men inte att det kändes som allt kom på en gång. 

 

Vi har också kärlekshistorien i boken. Jag tycker att den kom in kanske lite väl snabbt och att den på en gång tog väldigt mycket plats. Jag skulle nog ha föredragit om det hade gått lite långsammare och byggts på mer och mer i ett lugnare tempo. När det sedan visade sig att det lutade mot en kärlektriangel där tjejen än en gång ska välja mellan två killar så tänkte jag nej. Jag har börjat tröttna på att detta kommer upp i var och varannan bok. Till min lättnad så blev det inte riktigt så utan valet var allvarligare och mer passande till bokens handling. 

 

Jag känner verkligen med karaktärerna i boken, men blir också irriterad på dem. Jag vill skrika åt dem, och fixa allt. Slutet i boken blev lite för mycket för min del. Allting kom på en gång och jag hängde inte riktigt med. Det blev svårt att ta in allt och jag tror att boken skulle ha kunnat tjäna på några extra sidor för ett lugnare slut. 

 

Farlig förmåga slutar i vilket fall som en bra bok ska. Den slutar med att jag är full av känslor som bubblar i mig och att jag vill läsa nästa bok. Det är verkligen en läsvärd bok.

 

 

 

Kommentera här: