Livets skafferi

titel: Livets skafferi

del: 5/16

författare: Alexander McCall Smith

förlag: Damm förlag

start: 2015-12-08

slut: 2015-12-11

 

Om:

Ska Mma Ramotswe någonsin få gifta sig? Och ska hon kunna hjälpa en kund att finna mannen i sitt liv? 

Damernas detektivbyrå fortsätter och det är äktenskapet som står i fokus. I Livet skafferi möts de olika karaktärerna av nya erfarenheter. Mma Makutsi flyttar, J.L.B Matekoni får ett skrämmande förslag och Mma Ramotswe försöker hjälpa alla precis som vanligt samtidigt som hon grubblar på om hon någonsin kommer att gifta sig.  

Livets skafferi följer de andra böckerna och jag möts på en gång av ett fint omslag, afrikanska miljöer och Mma Ramotswes stora personlighet. I den här boken gillar jag att läsa om Mma Makutsi och Mma Potokwani. Det är för mig de som är intressanta just nu. Mma Makutsi är en rolig figur med sina stora glasögon och hon kämpar alltid på. Hon är för mig urtypen av någon som själv har fått arbeta sig till det liv hon vill ha och det är en pågående process. Mma Potokwani äger ett barnhem i Botswana och hon är en kvinna som står på sig. Jag gillar att hon tar plats, män är bra på att ta plats, så varför kan inte kvinnor göra detsamma?

I den här boken saknar jag spänning. Det är inte så att det gör boken dålig eller tråkig, men lite tam är den. Jag vill ha lite mer spännning 

Damernas detektivbyrå-böckerna är alltid ultimat, lättläst, mysläsning. Tänk att få krypa upp i soffan med en kopp te och en god bok. Det är där dessa böcker hör hemma! 

Böcker i serien Damernas detektivbyrå:
Damernas detektivbyrå
Giraffens tårar
Vackra flickors lott
Kalaharis skrivmaskinsskola för män
Livets skafferi
I muntra damers sällskap
Lycka på ett par blå skor
Den gode maken på Zebra Drive
Miraklet på Speedy Motors
Tedags för normalt byggda damer
Extra bekvämt på Safariklubben
Lördagens stora bröllopsfest
Limpopos akademi för privatdetektiver
Små skavanker på skönhetssalongen
The Women Who Walked in Sunshine 
The Cleverness of Ladies