Ett enda val kan förstöra hela ditt liv

titel: Insurgent

del: 2/3

författare: Veronica Roth

förlag: Modernista

start: 10/5-14

slut: 10/5-14

 
Om:
  
Vilken bra bok! Den är lika bra som Divergent, det är den!
 
Insurgent är fortsättningen på Divergent i Veronica Roths dystopiska science fiction - trilogi. Beatrice Prior lever i ett samhälle där det finns fem falanger som alla har sina egna egenskaper. Hela samhället förändrades i slutet av Divergent och nu står framtiden på spel. Vad ska hända?
 
Jag gillade verkligen Divergent och jag gillar Insurgent lika mycket. Jag hade höga förväntningar på den här boken, men det här var en tvåa som höll för förväntningarna.
 
Boken börjar där Divergent slutar och det är lätt att komma in i den. Expositionen är inte så spännande, men jag kommer snabbt in i bokens flyt och vill läsa vidare.
 
Karaktärerna i Insurgent är ännu mer komplexa än de var i Divergent. Många av bikaraktärerna visar flera nya sidor och jag inser att det inte alltid är så lätt att vara på ett sätt. Det är trevligt att möta så många av karaktärerna från Divergentvärlden igen och många av dem förvånare en. Det kommer också in nya karaktärer i den här boken, där ibland några som väcker riktigt mycket ny spänning och nyfikenhet hos mig. Jag tycker nästan bättre om Beatrice/Tris i den här boken. Jag får mer känsla för hur hon tänker och också bättre förståelse för henne. Hon känns inte heller lika kall i Insurgent som jag tyckte hon var i Divergent.  
 
Det finns väldigt många konflikter i Insurgent. Å ena sidan finns de externa konflikterna mellan olika falanger och grupper om hur samhället ska se ut, men också många interna konflikter som de flesta av karaktärerna kämpar med.  
 
Jag tycker miljön i boken är fint beskriven. Jag får hela tiden reda på hur samhället ser ut och när jag läser boken så känns det som om jag är där. Det är inte så mycket detaljbeskrivningar av exakt hur allt ser ut, men beskrivningarna av byggnader och former ger mig en bra känsla för att förstå bokens handling.  
 
De flesta konflikter som var i början av boken fortsätter ända till bokens slut. 
 
Det här är en ny favoritserie för mig! Jag har nu jättehöga förhoppningar på sista boken och jag hoppas verkligen att den är lika bra som de första! 
 
Böcker i trilogin Divergent:
The Transfer: A Divergent Story
The Initiate: A Divergent Story
The Son: A Divergent Story
The Traitor: A Divergent Story
Four: A Divergent Story
Divergent
Free Four: Tobias Tells The Story
Insurgent
The World of Divergent: The Path to Allegiant
Allegiant

Kommentera här: