Divergent

titel: Divergent

del: 1/3

författare: Veronica Roth

förlag: Modernista 

start: ?/4-14

slut: 3/4-14

 
Om:
 
Ett misslyckat samhälle ledde till fem falanger och en värld där mångsidighet gör en till ett hot.
 
Divergent handlar om Beatrice Prior som är en av de osjälviska. När vårt samhälle, som det såg ut idag, misslyckades beslutade man att man skulle bygga ett nytt samhälle. Människor hade olika åsikter om vad som skulle ge fred, några trodde på att vara osjälviska, andra på ärlighet, några på mod, ytterligare en del på att vara lärda, och några på att vara fridfulla. Det var så de olika falangerna skapades och samhällets ledare blev de osjälviska eftersom de alltid förväntades göra det som var bäst för andra och inte sig själva. Precis som i alla samhällen finns det en baksida med att sortera in människor i grupper. De som inte passade någonstans blev falanglösa, uteliggare i slummen på gatorna. Varje år får alla som är sexton år först göra ett test för att se i vilken falang de passar och sedan själva bestämma i vilken falang de vill leva resten av sina liv. De flesta väljer att stanna i den falang de är uppvuxna, men inte alla. Vad Beatrice väljer kommer att få större konsekvenser än hon någonsin annat.
 
Jag har velat läsa Divergent länge nu och jag blev inte ett dugg besviken när jag väl gjorde det. Divergent är verkligen jättebra! Historien kan kännas väldigt utstuderad och förutsägbar men den är så välgjord och det kommer alltid vändningar som jag inte har räknat med. Divergent förtjänar allt beröm den har fått och mer därtill. 
 
Boken börjar bra direkt och jag kommer snabbt in i den miljö och värld som Veronica Roth har byggt upp. Alla falanger och hela samhället är bra beskrivet och det känns som om jag är en del av Divergent. Jag gillar karaktärerna i boken och att det finns så många och olika utan att det blir allt för krångligt. Beatrice är ganska kall i boken vilket nog är det enda negativa. Det känns som om hon inte riktigt tänker efter och att hon inte alltid bryr sig. Hennes bror Caleb utvecklar sig till en intressant karaktär och får mig att vilja veta mer. Det är också kul att hennes föräldrar får större roller i boken tillskillnad från de flesta böcker där föräldrarna oftast glöms bort. Jag gillar att alla karaktärer har sina egna egenskaper och verkligen blir egna personer. Det är ett stort plus och någonting som jag har upplevt att att alla författare inte riktigt klarar av. 
 
Divergent är verkligen en spännande dystopi med många vändningar och tänkvärda framtidsscenarion. Många jämför Divergent med Hungerspelen men jag tänker ge Divergent en alldeles egen plats hos mig. Det är en bra bok och den är verkligen värd att läsas! 

Böcker i trilogin Divergent:
The Transfer: A Divergent Story
The Initiate: A Divergent Story
The Son: A Divergent Story
The Traitor: A Divergent Story
Four: A Divergent Story
Divergent
Free Four: Tobias Tells The Story
Insurgent
The World of Divergent: The Path to Allegiant
Allegiant

Kommentarer:

1 FrökenTV, bloggen om tv och film:

vill läsa dem.

Svar: Du borde läsa dem! :D
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: