Änglarnas kamp

titel: Änglarnas kamp

del: 4/4

författare: Becca Fitzpatrick

förlag: B/Wahlströms

start: 29/4-14

slut: 30/4-14

 
Om:
 
Ett krig, en kamp mellan änglar! Hur ska det gå för Nora och Patch?
 
Nora har blivit ledare och inte vilken ledare som helst. Det är dags för krig och alla är medvetna om det, frågan är bara hur kriget kommer att se ut och hur utgången på det kommer att bli.
 
Jag hade inte särskilt höga förväntningar på den här boken efter Noras val, men tänkte att det kunde bli en  halvdan avslutning på en halvdan serie och det var väl vad det blev. Boken börjar helt okej, men jag blev snabbt besviken igen. Hela tiden står det att Nora är ledare, men hon leder aldrig. Hon styr ingenting, hon bestämmer ingenting. Hon beter sig inte som en ledare och det stör mig. Dessutom är hon otroligt osmart och naiv i den här boken. Inte nog med det, det är inte särskilt svårt att gissa sig till utgången på boken och ingenting är särskilt spännande eller förvånande. 
 
Jag tycker än en gång att Vee bara försvinner, men jag gillar Noras relation med Scott. Scott är verkligen en karaktär som vuxit sedan han var med första gången i bok två. Jag tycker däremot att Becca Fitzpatrick kunde ha utvecklat relationen mellan Nora och Marice på ett betydligt bättre sätt. Det skulle också ha gett boken och dess handling mer djup.
 
 Precis som i förra boken så tycker jag att avsaknaden av vardag förstör boken. Det som var bra i första boken var just det att Nora hade ett vanligt liv med skola, vänner och familj utöver det övernaturliga. I den här boken har allt det nästintill försvunnit och det är tråkigt.
 
 Änglarnas kamp saknar verkligen spännande vändningar. De vändningar som finns är alldeles för förutsägbara och det blir inte ens spännande att läsa. I bok ett och två finns det så mycket som ger sken om bra fortsättningar, men sedan släpper Fitzpatrick bara de trådarna och låter serien falla.  
 
Efter första boken Fallen ängel har den här serien bara gått utför. Jag tycker är det är väldigt tråkigt eftersom jag gillade första boken. Det här är absolut ingen favoritserie men det finns ett visst underhållningsvärde i att läsa böckerna. Om man inte gillar att bli besviken kanske man inte ska börja läsa den här serien, men gillar man kärlekshistorier och änglar så kanske man gillar Fallen ängel-serien ändå!
 
Böcker i serien Fallen ängel:
Fallen ängel
Förlorad ängel
Noras val
Änglarnas kamp

Kommentarer:

1 Nilmas Bokhylla:

Det var en snabbläst bok ;) Jag har inte vågat ge mig på dessa så precis alla har olika åsikter om dem!

Svar: Ja, den är inte särkilt lång och jag hade mycket tid! Ja, det verkar vara väldigt delade meningar om dessa böcker. :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: