Elsas hemlighet

titel: Elsas hemlighet

del: 3/3

författare: Sofi Fahrman

förlag: Norstedts

start: 6/8-13

slut: 21/8-13

 

Om: 

Det förvånade mig att handlingen hade hoppat två år fram i tiden från Elsas värld (bok två). Men eftersom jag inte gillade den andra boken alls så kanske det bara var bra. (Om ni vill veta mer om handlingen läs mina recensioner på de andra böckerna här och här.)

 

En sak som jag gillar mycket i dessa böcker är bilderna och de bildcollage som finns där. Det är något jag gillar överhuvudtaget i böcker. Det behöver inte var mycket, men som till exempel i Sarah Dessens böcker på svenska så är det en liten krusidull vid varje kapitel. Det är båda passande och fint. Tycker verkligen att bilderna och bildcollagen passade bra i dessa böcker också. 

 

En sak som jag kom att tänka på i den tredje boken var att jag saknade en av karaktärerna från den första boken. Hon var inte med i den andra, men av någon anledning tänkte jag inte på det då. I varje fall var hon en av karaktärerna jag gillade bäst i första boken och när de nämnde henne i tredje boken trodde jag hon skulle vara med mer, men tji fick jag. Hon var inte alls med så mycket som jag ville. 

 

Annars flyter språket i den sista boken på ganska bra och jag gillar den mer mogna Elsa mer än den i de tidigare böckerna. Däremot tycker jag det var lite onödigt med gästkapitlena. Jag tyckte inte att de tillförde något särskilt och det som var skrivet av Jonas Hallberg var jobbigt att läsa på grund av språket. Men som sagt tror jag att de här böckerna riktar sig till en annan målgrupp än den jag tillhör. Allt som allt så var Elsas modetrilogin ganska rolig läsning och första och tredje boken var betydligt bättre än jag hade väntat.


Kommentera här: