Elsas värld

titel: Elsas värld

del: 2/3

författare: Sofi Fahrman

förlag: Norstedts

start: 21/7-13

slut: 29/7-13

 

Om:

Elsa har lyckats få sitt drömjobb på tidningen Bladet och en perfekt pojkvän, men snart uppdagar sig problemen. Någon försöker sabotera allt arbete Elsa gör på bloggen och på Bladet. Samtidigt möter hon motgångar i sitt förhållande och snart kanske hon står bostadslös. 

Jag gillade Elsas mode oväntat mycket och såg därför fram emot att läsa Elsas värld. Boken började segare än föregångaren. Det kändes som om jag läste den, men mest för att jag ville läsa och inte för att jag ville få reda på vad som hände i boken. Jag tyckte inte heller att Elsas värld hade samma lätta och lättlästa flyt som Elsas mode. 

Det som hela tiden dök upp i tankarna när jag läste och som också störde mig var att det kändes som om Sofi Fahrman skrev om sitt eget liv. I den här boken tyckte jag inte det var något positivt. Istället tyckte jag hon borde ha fokuserat på att bygga upp Elsa mer som karaktär. Det positiva med den här boken var att Fahrman visade den glamorösa modevärldens framsidor och baksidor. 

Jag tror att den här boken kan vara bra inspiration för unga modefantaster som vill jobba med mode, men inte vet hur de ska lyckas. Det var kanske ingen bok som passade mig särskilt bra, men jag tror det passar alla som är mer inne i modevärlden. 

Det som förstörde boken totalt för mig var slutet. Jag tyckte slutet spårade ut. Det fanns ingen riktig logik i det som hände och det blev bara för mycket. Det kändes inte heller som om det var något som Elsa skulle göra. När jag läst ut boken kändes det inte ens som om jag skulle vilja läsa sista delen. Eftersom jag nu har Elsas hemlighet hemma så ska jag läsa den, men jag hoppas verkligen den är bättre än Elsas värld.


Kommentera här: