Stjärnmärkt

titel: Stjärnmärkt

del: 2/3

författare: Jessica Spotswood

förlag: Rabén och Sjögren

start: 13/12-14

slut: 18/12-14

 
Om:
 
Den frestande fortsättningen på Farlig förmåga!
 
Stjärnmärkt tar vid en kort tid efter Farlig förmåga och Cate befinner sig nu i Nya London. Hennes val har chockat och sårat många som står henne nära. Hur ska hon klara de nya utmaningarna som väntar henne? Kommer de hon sårat någonsing förlåta henne? Hur ska hon lyckas bekämpa det hemska öde som vilar på henne och hennes systrar?
 
Jag tycker att boken börjar väldigt bra och att karaktärerna utvecklas på ett väldigt realistiskt sätt från första boken. Till en början saknar jag dock Cate och de andras hem och får hemlängtan. Jag saknar det mysiga huset, staden, bokhandeln, trädgården och hennes systrar. Hemlängtan släpper så småningom en aning när Maura och Tess anländer i Nya London.
 
Tyvärr börjar en annan slags besvikelse ta vid när systrarna kommer. Jag kanske är den enda som inte stör mig så mycket på Maura utan istället blir riktigt irriterad på Cate?! Jag tycker inte att hon tänker fel, utan känner att hon har högre moral än Maura, men jag stör mig på att hon inte tar hand om Maura. Hon försöker inte prata med Maura fast det är uppenbart att hon bara är osäker och känner sig ensam. Det Maura behöver mest av allt är hennes systrar och de lämnar henne. Det gör mig besviken på Cate.
 
Det positiva med karkaktärerna är att jag fortfarande tokgillar Tess. Hon är riktigt söt och smart och jag lider med henne när hon hamnar i kläm mellan sina storasystrar. 
 
Boken i sin helhet är spännande och jag tycker om Spotswoods språk. Det negativa är att den lite obehagliga, olidligt, gripande känslan från första boken inte riktigt hänger kvar även om slutet ger mersmak samtidigt som det klyver mig itu. 
 
Jag vet inte hur jag ska kunna hantera den sista boken! Jag hoppas verkligen att Spotswood har superlim så att hon kan pussla ihop de lidande relationerna i sista boken om systrarna Cahill!
 
Böcker i trilogin om systrarna Cahill:
Farlig förmåga
Stjärnmärkt
Systrarnas öde

Kommentarer:

1 stina liffner:

Jag tyckte om boken, och längtar verkligen efter den sista delen!

Svar: Ja, jag vill också läsa den sista delen! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: