Lögner

titel: Lögner

del: 1/16

författare: Sara Shepard

förlag: Modernista - Recensionsexemplar

start: 19/9-15

slut: 24/9-15

 
Om:
 
Alison, Hanna, Aria, Emily och Spencer var bästa vänner. Det var för tre år sedan. Nu är Alison försvunnen, Aria har flyttat till Island och de andra är inte längre vänner. 
 
När Aria kommer tillbaka till hemstaden Rosewood så kommer alla känslor tillbaka, hon och vännerna den där sommaren för tre år sedan, sommaren då Alison försvann. Det finns saker som de lovat att aldrig tala om, hemligheter som de dolt för alla utom Alison. När dessa börjar komma upp till ytan får inte bara Aria problem utan alla de andra tjejerna också. Vem är det som vet alla deras innersta hemligheter?
 
När jag börjar läsa Lögner så känner jag igen mig så mycket ifrån tv-serien. Jag tycker om tv-serien så det är väldigt positivt när boken förmedlar exakt samma känsla som den. Till en början blir jag dock en aning besviken på Sara Shepards språk. Varje mening känns uppstyltad och även om handlingen har flyt så saknar språket det. Kanske är det att handlingen sedan tar överhand och drar in mig lite till för efter ett tag slutar jag att tänka på alla dialoger och "hon gjorde si" och"han gjorde så" meningar och läser bara. 
 
Karaktärerna i boken liknar inte dem i serien utseendemässigt, men det känns som att tv-serien har lyckats fånga deras personlighet. Efter sex säsonger är det dock lätt att glömma bort hur de var från början och de har växt som personer för mig, man har glömt allt det dumma de har gjort. I boken påminns jag om deras onda sidor, något som jag gillar. Jag får en bra förståelse för varje karaktär och jag kan alltid se det där lilla mörka som finns inuti dem hela tiden, minnena om vad som har hänt. Det är också tydligt hur alla kämpar med sina självbilder och vad som är rätt och fel. Jag blir en aning förvånad över hur pass mycket "missbruk" det finns i boken. Tjejerna röker, dricker stora mängder alkohol, röker gräs och hetsäter. Det förstärker ytterligare den mörkare sidan av dem. 
 
Min favoritkaraktär i den här boken är Aria. Även om jag bara ser tv-serie-Aria framför mig så får jag en mer komplett bild av hennes personlighet och jag tycker verkligen om Islands-Aria som är självsäker och vågar mer. Hon är snäll och omtänksam även fast hon vågar ta för sig. Hon är mycket mer jordnära än de andra vilket jag tycker om. 
 
Första delen i serien Pretty Little Liars är en positiv överraskning! Boken är spännande och den slutar precis på rätt sätt. Jag är helt klart intresserad av att läsa femton böcker till om det nu krävs för att få reda på vem A är! 
 
Böcker i serien Pretty Little Liars:
Ali's Pretty Little Liars
Lögner
Hemligheter
Skandaler
Intriger
Pretty Little Secrets: A Pretty Little Liars Collection
Frestelser
Killer
Heartless
Wanted
Twisted
Ruthless
Stunning
Burned
Crushed
Deadly
Toxic
Vicious

Kommentarer:

1 Cilia:

Jag är också lite sugen på att läsa den här serien (har bara sett ett fåtal avsnitt av tv-serien) men det känns lite maffigt med 16 böcker ^^

Svar: Ja, det håller jag med om! Antalet böcker är lite skrämmande, men jag tycker att den första var väldigt lättläst och också ganska tunn så jag tror inte att de kommer att bli betungande läsning, men kanske att man inte riktigt tar tag i att läsa klart hela serien. Jag ska i alla fall försöka göra det och jag tycker du borde prova att läsa första boken! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: