The Secret Dreamworld of a Shopaholic

titel: The Secret Dreamworld of a Shopaholic

del: 1/8

författare: Sophie Kinsella (Madeleine Wickham)

förlag: Black Swan

start: 2015-11-18

slut: 2015-11-26

 

Om:

1. Hennes hemliga dröm är att någon annan får hennes kreditkortsräkning.
2. Hon kan inte stå emot märkesreor.
3. Hon klottrar ner blommor i anteckningsblocket under affärskonferenser.

Det är så jag lär känna Rebecca Bloomwood. The Secret Dreamworld of a Shopaholic handlar om just en shopaholic och alla bekymmer en sådan kan råka ut för. Vad gör man till exempel om alla pengar tar slut? Fortsätter att shoppa!

Jag har funderat på att läsa något av Sophie Kinsella (Madeleine Wickham) ett tag nu och när jag hittade några böcker av henne på loppis så bestämde jag mig för att köpa dem. Nu har jag läst min första bok av henne och jag blev helt klart sugen på att läsa fler. 

Jag ville läsa något lätt och obekymrat och hade glömt Kalaharis skrivmaskinsskola i lägenheten när jag åkte hem så jag bestämde mig för att läsa The Secret Dreamworld of a Shopaholic. Jag hade inga höga förväntningar på boken när jag började läsa den förutom att den skulle vara något underhållande, och underhållande var den. 

Att läsa om Rebeccas kamp inom journalistiken är medryckande. Jag känner verkligen för huvudkaraktären och även om hon drömmer stort vet hon aldrig vad framtiden har att erbjuda, något som jag som läsare också är oviss om. Kinsella leder mig ständigt i olika riktningar och man vet aldrig vad som ska hända. Man kan inte bli annat än glad när det går bra för Rebecca, för hon har det inte lätt.  

Boken börjar i ett hyffsat långsamt tempo, men ju mer jag läser desto mer kommer jag in i Rebeccas tankevereksamhet och liv. Jag drar på munnen, skrattar och stänger igen boken för att Rebecca är en mästare på att dra rövarhistorier. Det är omöjligt att inte leva sig in i boken när den har en sådan levande huvudkaraktär. Rebecca Bloomwood är en riktigt lyckad huvudkaraktär.

Att följa med Rebecca i London, hemma hos sina föräldrar och genom alla butiker hon besöker förstärker bilden av Rebecca som en äkta person. Miljön känns verklig och det gör hon också. 

The Secret Dreamworld of a Shopaholic är en bok med många vändningar, pinsamma situationer och en känsla för det alldagliga. Jag vill bara läsa vidare om Rebecca Bloomwood och få reda på mer om hennes liv. 

Böcker i Shopaholic-serien: 
The Secret Dreamworld of a Shopaholic
Shopaholic Abroad
Shopaholic Ties the Knot
Shopaholic on Honeymoon
Shopaholic & sister
Shopaholic & baby
Mini Shopaholic
Shopaholic to the Stars
Shopaholic to the Rescue


Kommentarer:

1 Jamie - En blogg för bokugglor :

Den här är så bra, som du skrev så är den riktigt underhållande :)

Svar: Ja, den är verkligen underhållande! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: