Google får mig att minnas favorit

Här hittade jag detta klipp och dessutom intressant fakta om Montgomery.
 
Har ni sätt de nya gulliga Google-klippen? De med den rödhåriga flickan? Om man klickar på dem kommer man till Googlesidan för Lucy Maud Montgomery. Och direkt när det hände mig blev jag helt pirrig och glad i kroppen för det fick mig att tänka på Anne på Grönkulla. Anne på Grönkulla-böckerna är skrivna av just Lucy Maud Montgomery och är en av mina absoluta favoritserier. Böckerna om Anne på Grönkulla är bara så bra! Om ni inte har läst dem än tycker jag verkligen att ni ska göra det. Serien handlar om den rödhåriga flickan Anne som blir hämtad från barnhemmet där hon bor för att få flytta till ett mysigt litet hus med en fin trädgård. Familjen hon flyttar till är två äldre syskon och vi får följa familjen och hur det går för Anne. Anne gör inte alltid det som förväntas av henne och det är en fröjd att ta reda på vad hon ska hitta på. Hennes fantasi är på topp och bara att tänka på berättelserna om henne får mig att vilja läsa dem igen. Hela serien är så bra! Det är åtta böcker och det är något att vara glad över. Jag äger inte böckerna utan lånade dem på biblioteket när jag läste dem för flera år sedan. Omslagen de hade där var jättefina och jag skulle verkligen vilja ha dessa böcker i min bokhylla. Kanske något för en julklappsönskan? 
 
Med dessa juliga tankar kom jag också att tänka på att första snön kom här idag. Det gjorde mig jätteglad även fast den smälte nästan direkt. Hur har ni det? Några julklappstankar? Egna bokiga-önskelistor? Någon snö? :)

Kommentera här: