Enklav

titel: Enklav

del: 1/3

författare: Ann Aguirre

förlag: Modernista - Recensionsexemplar

start: 8/5-15

slut: 12/5-15

 
Om:
 
Mörk underjord, ett förbestämt liv och en ständig rädsla.
 
Huvudkaraktären heter Flicka 15 och vi får möta henne just innan hennes namncermoni. Snart är hon en del av Enklaven på riktigt. I Enklaven så hjälps hela det lilla samhället åt. Varje enskild individ har sin speciella uppgift och ingår i en grupp som förväntas utföra ett visst arbete. Avlare, jägare och byggare är en av de tre grupper du som småglin blir tränad för att arbeta i. Allting styrs av den äldste som är 25 år gammal, en anmärkningsvärd ålder i samhället som är etablerat under jorden. 
 
Enklav är en hisnande dystopi. Jag kan riktigt känna det mörker som omsluter Flicka 15 och de andra. Det finns ett litet obehag i det mörka och jag kan se de dystra tunnlarna, de sjabbiga skrymslena och de smutsiga vrårna. Jag blir snabbt en del av huvudkaraktärens värld och det är lätt att sätta sig in i hennes tankegångar. Tyvärr påminner konceptet en hel del om andra liknande böcker och även om jag ständigt faller för just det här konceptet så finns det något tråkigt i den uppstyltade handlingen. En flicka i en dystopisk värld som på något sätt börjar ifrågasätta styret i det samhället hon lever. Det leder i sin tur till att hon söker sig bort från det. Jag vet vad som ska ske och det gillar jag inte. Jag hoppas på en överraskning när jag läser. 
 
Enklav är en bra bok! Berättelsen håller hög klass sida efter sida. Miljöbeskrivningarna är stämningsfulla och särskilt dem under jorden får mig att bli en del av berättelsen. De ovan jord är lite tunnare. De är inte dåliga, men skulle kunna vara lite fylligare just på grund av hur annorlunda ovansidan är mot underjorden. 
 
Jag gillar det dystopiska i Enklav, varvat med de lite monstruösa delarna. Precis som karaktärerna söker jag en förklaring. Det är nog en stor del i vad som lockar mig att läsa dystopier. Jag tycker också om att fokuset inte är på förklaringarna till ett enskilt samhälles eller grupps uppbyggnad utan på det stora samhällets fall. Till en början ansåg jag att den första delen av boken var något starkare. Den mörka underjorden kröp mig under skinnet och bet riktigt tag i mig. Det okända vilar i ett sökande och det är något som Ann Aguirre skulle ha kunnat hållt fast vid i andra delen av boken lite mer. 
 
Karaktärernas unika namn och att de på olika sätt avspeglar karaktärernas personlighet är en fin detalj. Huvudkaraktären, till en början vid namn Flicka 15, är stark. Hon är uppfostrad till att vara stark och håller fast vid sin styrka. Hon vet inte mycket om känslor och även om hon kan känna medlidande så kan ibland empatin saknas när hennes hårdhudade styrka kommer upp till ytan. Hon är van att slåss, att klara sig och att härda ut. Trots detta är hon inte bara en produkt av sitt samhälle utan hon har alltid haft en hunger efter att lyssnas på. Det gör hennes uppbrott från samhället mycket mer trovärdigt och gör att den här dystopin sticker ut en del från mängden. 
 
Det kanske inte är jättespännande, men det är spännande! Karaktärernas kamp är så bra! Den personliga utvecklingen och att framför allt få följa huvudkaraktären bygger upp hela den andra delen av boken. Det är hennes resa och svaren hon söker, söker jag med henne. Det är så härligt att få upptäcka djupet hos Flicka 15, känslorna och det faktum att hon ständigt lär sig något. De andra karaktärerna är också en positiv del av berättelsen. Tålig är en intressant och mystisk karaktär som går från att vara mörk och farlig till att vara snäll och trygg, men kylig på ett helt annat sätt. Teagan är också en väldigt fin karaktär. En karaktär jag bara vill lära känna. Hennes styrka, hennes kamp är för mig så viktig. Hon påminner mig om många kvinnor i fattigare länder. Jag hoppas på en utveckling i Flicka 15 och Teagans relation!
 
Enklav är riktigt bra och det finns ett stänk av nytänkande i historien som jag uppskattar. Jag är också imponerad av att boken bara är 247 sidor. Det är bra gjort! Jag vill ha nästa bok! Mitt hjärta är fast i limbot mellan böckerna och jag vill ha mer! 
 
Böcker i Razorlandtrilogin:
Foundation
Enklav
Endurance
Outpost
Restoration
Horde

Kommentarer:

1 Bokentusiasten:

Tack för recensionen! Är riktigt sugen på denna!

Svar: Varsågod! Kul! Hoppas du gillar den! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: