Den lille prinsen

titel: Den lille prinsen

del: ingår inte i en serie

författare: Antoine De Saint-Exupéry

förlag: Modernista - Recensionsexemplar

start: 24/4-15

slut: 1/5-15

 
Om:
 
En pilot med drömmar kraschlandar i en öken. I brist på vatten och med fara för sitt liv så undrar han hur han ska ta sig därifrån. Det är då en liten pojke med halmgult hår dyker upp och förändrar allting. Den lille prinsen är en underbar berättelse om fantasi, att följa sina drömmar och filosofiska tankar. Är det så att vuxna har låst in sig i tankar på världsherravälde och siffror och har tappat bort det som är viktigt här i livet? 
 
Jag fastnar direkt för Den lille prinsen. Boken är sådär härligt barnslig med ett djupt inre, vilket gör att jag förstår exakt varför Saint-Exupéry tillägnade verket till en vuxen. Målningarna är fina och precis lagom intetsägande. Berättelsen tränger igenom boken och det känns som en levande person högläser bokens handling för mig. Det är redan från början spännande. Jag tvekar inte en sekund på att jag skulle ha gillat berättelsen som barn. Denna franska klassiker är en skönhet, inifrån och ut. Ett filosofiskt tänk som fungerar än idag. 
 
Det är en rolig saga samtidigt som det är så mycket mer. Modernistas nya upplaga är jättefin. En riktigt charmig bilderbok med djup. Lika självklar för treåringen som hundraåringen! En bok som är värd att läsas, bläddras i och tittas i med jämna mellanrum eftersom den föder tankar. Jag vet att det jag tänker nu kommer att vara annorlunda nästa gång jag läser boken och det gör Den Lille prinsen speciell! 

Kommentera här: