Den röda pyramiden

titel: Den röda pyramiden

del: 1/3

författare: Rick Riordan

förlag: Modernista - Recensionsexemplar

start: 6/3-15

slut: 25/3-15

 
Om:
 
Ditt liv är redan konstigt för du ägnar dig åt att resa jorden runt med din pappa. Vad händer sedan när din pappa försvinner under mystiska omständigheter och din okände farbror i princip kidnappar dig och din störande syster?
 
Den röda pyramiden handlar om syskona Kane som inte vuxit upp tillsammans och bara träffar varandra två gånger om året. Saide Kane har vuxit upp i England med sin mormor och morfar medan Carter Kane har vuxit upp resandes med deras far. Livet har helt klart varit annorlunda sedan deras mor gick bort i en mystisk olycka. En olycka som Saide och Carters mormor och morfar ger deras pappa skulden för. Hur hänger egentligen allting ihop?
 
Jag fastnar direkt för berättelsen och det är tidigt uppenbart hur bra Riordan är på att skriva. Den röda pyramiden är fantasifull, lättsam, glad och positiv samtidigt som den andas äventyr. Det är bara en sådan bok som jag smälter naturligt in i. 
 
Berättande är klart och tydligt och jag gillar både Saide och Carter som huvudkaraktärer. Det går också att skilja de båda berättarrösterna åt vilket är en klar fördel. Saides berättande är mer studsigt och lite kaxigt medan Carters är lite mer lugnt och sakligt. Samtidigt glider känslorna in i båda deras berättande även om äventyret i boken alltid är i fokus. De båda karaktärernas berättande blir också som en beskrivning av dem som personer. Saide är den våghalsiga lillasystern som trotsar alla tillsägelser och Carter är den reserverade, lugna storebrodern som dras med av systern.
 
Handlingen är spännande. Samtidigt som mysterier och gamla minnen nystas upp så undrar man hela tiden vad som kommer att hända. Det är en bok som passar ett stort spann av läsare och det är det som gör den så bra!
 
Det här är en bok jag, mina syskon och mina föräldrar skulle ha uppskattat till högläsning när vi var yngre. Den har bra flyt och är lättläst fast den är så tjock. Spännande är den också och jag kan tänka mig att den är ännu mer spännande om man är sådär 10-14 år gammal. Men är man allt från åtta till hundra år så tror jag berättelsen kommer att roa.
 
Den röda pyramiden är är något av det bästa jag har läst på länge! Jag gillar den egyptiska mytologin och magin och jag kan redan se den här boken som film! 
  
Böcker i trilogin Kanekrönikan:
Den röda pyramiden
The Throne of Fire
The Serpent's Shadow
The Kane Chronicles Survival Guide

Kommentarer:

1 Beate:

Jag känner att jag måste läsa klart Percy Jackson-serien innan jag tar itu med något annat av Riordan... Jag gillar verkligen hans språk men jag kommer mig aldrig för att läsa vidare :P Jag har förresten taggat dig på min blogg! :D http://bokbeate.blogspot.se/2015/03/tagg-en-bokbloggares-hemliga-liv.html

Svar: Den röda pyramiden är det första jag läst av Riordan och nu vill jag läsa vidare både den här serien och börja läsa Percy Jackson. Hoppas du får inspiration att läsa vidare serien snart! :)
Tack för taggen! :D
inutienbok.blogg.se

2 Emma:

Åh, jag hade helt missat att den har kommit på svenska! Jag tycker jätte mycket om Percy Jackson så den måste jag verkligen läsa :)

Svar: Ja, det borde du verkligen göra! Boken var betydligt bättre än jag trodde. Vad kul att du gillade Percy Jackson-serien! Det är en serie jag är sugen på att läsa. :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: