Maze Runner - I dödens stad

titel: Maze Runner - I dödens stad

del: 3/3

författare: James Dashner

förlag: Semic - Recensionsexemplar

start: ?/5-15

slut: 1/6-15

 
Om:
 
Avslutningen i trilogin som började med mästardystopin Maze Runner - I dödens labyrint! 
 
Efter dödens labyrint och vansinnets öken så hamnar nu Thomas och hans vänner i dödens stad. Handlingen börjar där den slutade förra gången. 
 
Så fort Thomas minns tillbaka i boken gör jag det med och jag minns hur otroligt bra den första boken var. Det obehagliga, spänningen och att det var så mycket jag ville veta gjorde den omöjlig att lägga ifrån sig. Den andra boken i trilogin var också spännande även om den inte kunde mäta sig med den första. Tyvärr är den tredje inte ens i närheten av den andra. Visst, det finns intressanta delar och jag saknar fortfarande svar på mycket vilket skapar lite spänning, men det räcker inte. Det saknas ren och skär vilja att sluka boken, att läsa vidare. 
 
I Maze Runner - I dödens stad faller handlingen tillbaka och blir lite mer lik standarddystopin, vilket är tråkigt. Lite meningslös action dyker upp redan i början av boken och karaktärerna gör saker som jag inte riktigt kan förstå, information börjar matas till mig för fort efter det smygande flödet i de två andra böckerna. Att man inte har vetat har alltid varit något av det bästa med trilogin och nu lämnar Dashner det.
 
Karaktärerna är kul att återse och jag märker snabbt att jag saknar grabbarna som grupp. Gruppdynamiken i framför allt bok ett, men också bok två var så bra. I den här boken får jag i alla fall följa några av mina favoriter. Newt är en av dem. Jag har alltid gillat hans lugn, hans förmåga att kompromissa och att finna lösningar. Han är någon alla grupper behöver. Han är limmet som håller dem samman. Även i den här boken gillar jag honom, även om han förändras och på något sätt förändrar det också de andra karaktärerna. 
 
Thomas är som huvudkaraktär lite seg. Hans tankar blir allt mer utdragna och är inte riktigt givande. Han är inte lika klipsk som tidigare och han tappar från stund till stund mitt intresse. Men såklart vill jag läsa! Dashner har byggt upp en sådan extremt bra handling i första boken och jag vill ha mitt slut, mina svar. 
 
Miljön i boken är bra beskriven, det är bara känslan som saknas. Jag ser platserna framför mig, men jag känner dem inte. Det är lite som med hela boken, den når inte hela vägen fram det saknas något i alla viktiga delar. 
 
Jag gillar att boken på sätt och vis slutar där den börjar. Det är snyggt och bidrar till att böckerna kopplas ihop på ett snitsigt sätt. Dessvärre så känns berättelsen inte helt färdigt när boken slutar. Jag har inte fått tillräckligt många svar och jag känner att trilogin tappade sin gnista efter den första delen. Handlingen var så otroligt bra och väckte både obehag och nyfikenhet på samma gång. Det känns som om Dashner kunde ha avslutat det hela bättre. Maze Runner - I dödens stad levde tyvärr inte upp till mina höga förväntningar, men eftersom jag vill veta mer så hoppas jag att Semic väljer att ge ut de andra böckerna i serien, de så kallade mellannovellerna.
 
Böcker i serien Maze Runner:
The Kill Order
The Fever Code
The Scorch Trials
Thomas's First Memory of the Flare
The Death Cure
The Maze Runner Files

Kommentarer:

1 Bokentusiasten:

Jag har ännu inte lyckas kommit runt och läst den första. Många verkar gilla den, men bli besvikna på den tredje delen, så kanske ska nöja mig med bok ett då. :)

Svar: Ja, kanske det! Det första boken är riktigt bra så den borde du läsa snart i varje fall! :)
inutienbok.blogg.se

2 Felicia:

härligt! visste ej att det fanns fler än fyra! här ska handlas!!

Svar: Vad bra! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: