Tordyveln flyger i skymningen

titel: Tordyveln flyger i skymningen

del: ingår inte i en serie

författare: Maria Gripe

förlag: En bok för alla 

start: 12/12-14

slut: 13/12-14

 
Om:
 
En bok som lätt skulle kunna klassas som klassiker. 
 
Tordyveln flyger i skymningen handlar om unge Jonas Berglund som drömmer om att bli journalist. Tillsammans med systern Annika och kompisen David får Jonas i uppdrag att vattna blommor i ett märkligt hus. Det visar sig snart att både huset och dess ägare döljer flera hemligheter. 
 
Redan tidigt i boken fastnade jag för Gripes enkla språk. Karaktärerna är väluppbyggda och det kommer hela tiden nya vändningar i handlingen som fortsätter att göra Tordyveln flyger i skymningen intressant. Mysteriet är också bra gjort och de filosofiska tankarna i boken ger den mer djup. 
 
Jag blev verkligen positivt överraskad av det fina språket och den mystiska känslan som håller en kvar i boken. Det finns så mycket med Tordyveln som flyger i skymningen som är unikt och vackert. Jag gillar hur karaktärernas personligheter och intressen lyser igenom och de känns helt klart som verkliga personer. 
 
Jag gillade verkligen boken och det är en bok jag vet att jag skulle ha uppskattat ännu mer för några år sedan. En riktigt bra bok med känsla! 

Kommentarer:

1 MonsterSteffa:

En av de bästa böckerna jag vet! :D <3 Den är suverän! Lyssna på radioteaterns version också, det är den boken är baserad på! ^^

Svar: Det är verkligen en bra bok! Det borde jag verkligen göra! Ska försöka hinna med det någon gång. :D
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: