Röda rummet

titel: Röda rummet

del: ingår inte i en serie

författare: August Strindberg

förlag: Aldus/Bonniers

start: 8/1-15

slut: 29/1-15

 
Om:
 
August Strindberg, vi har väl alla hört namnet. En novell, en bok, något har vi troligen hört talas om eller läst en snutt av. 
 
Röda rummet innehåller många små berättelser som handlar om skrivande, ordets makt, orättvis behandling, dåtidens värden och moral. En del berättelser flyter på och är intressantare medan andra är krångliga och svårbegripliga. Det svåraste med Röda rummet är att det är så mycket människor, platser och namn. Jag blandar titt som tätt ihop personer och ibland har jag ingen aning om vem jag läser om. 
 
Till en början är språket i boken rörigt. Detaljbeskrivningarna och det gamla språket gör att jag har svårt att hänga med i och fatta intresse för handlingen, men när språket blir klarare kan jag se bokens kärna och dess charm. De fina metaforerna och nyfikenheten som uppstår i mig när jag läser får mig att vilja fortsätta läsa. Strindberg kan konsten att i de vardagliga beskrivningarna och utan att bygga upp särskilt mycket känslor kunna lägga ut trådar som drar mig in i boken och bygger upp en slags spänning. Det är som en kal yta med skimror av färg som får en att bli ännu mer intresserad även fast ytan saknar djup. De korta kapitlena gör också att boken flyter på tämligen bra. 
 
Visst är det svårt att läsa så pass gammal svenska som den från slutet av 1800-talet, men det är också lärorikt och intressant. Jag har fått ta del av den svenska historien på ett helt nytt sätt något jag verkligen uppskattar. 

Kommentarer:

1 liza:

jag har taggat dig i vårlängtan-enkäten på min blogg :) trevlig helg !

Svar: Vad kul! Tack så mycket, trevlig helg till dig också. :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: