Svenhammeds journaler

titel: Svenhammeds journaler

del: ingår inte i en serie

författare: Zulmir Bečević

förlag: Alfabeta pocket - Recensionsexemplar

start: 1/2-15

slut: 7/2-15

 
Om:
 
Svenhammed är inte svensk, men han kan bara svenska och har aldrig varit utomlands. Vad är han då? 
 
Svenhammeds journaler handlar om Svenhammed. Svenhammed skriver journaler, inte en töntig dagbok utan journaler om människor och händelser som varit betydande för honom. Samtidigt funderar Svenhammed på otroligt mycket saker, men lyckas aldrig riktigt komma uderfund med hur världen är uppbyggd och framför allt hur Sverige fungerar.
 
Svenhammeds journaler är inte AvblattefieringsprocessenDet är tydligt. Jag gillar den inte lika mycket för den saknar den lilla extra spänningen och det där naggande otäcka. Jag vill ockå minnas att språket i Avblattefieringsprocessen var bättre. 
 
Men jag gillar ändå Svenhammeds journaler. Språket flyter på bra, även fast det innehåller sådant som mina ögon inte gillar som till exempel "dom" och "sånt". Det är mycket talspråk med, men jag förstår jarrgongen och vad Bečević vill komma åt. Tyvärr faller boken lite på språket, men den är rolig, tar upp viktiga frågor och går att läsa i ett högt tempo.Boken blir dessutom bara bättre när man har kommit in i den.
 
Det är nu uppenbart för mig att Bečević är otroligt duktig på att skapa flyt i sina böcker och att leverera ett allvarligt innehåll med en lättillgäglighet. Precis som i Avblattefieringsprocessen behandlar Svenhammeds journaler allvarliga frågor såsom fördomar, intrigering och nationalitet. Jag kan tänka mig att läsa fler av hans böcker i framtiden. 

Kommentera här: