Bryta om

titel: Bryta om

del: ingår inte i en serie

författare: Åsa Anderberg Strollo

förlag: Alfabeta pocket - Recensionsexemplar

start: 7/2-15

slut: 14/2-15

 
Om:
 
En omskakande och verklighetstrogen berättelse med mycket kraft.  
 
Bryta om handlar om Minna som börjar på gymnasiet. Hon har bestämt sig för att gymnasiet ska bli räddningen. Hon ska börja om, bryta om. Hon ska plugga och sköta sig, men det är inte så lätt när Minna måste värna om både mammas och pappas känslor. Särsklit mamma är ju så otroligt skör och Minna älskar sin mamma. Nog måste hon ta hand om henne. Eller?
 
Jag har sedan tidigare läst Blod av Åsa Anderberg Strollo. Det var ingen bok jag gillade och jag tyckte att handlingen var lite konstig och saknade det där äkta, det som får en att bry sig om karaktärerna och läsa vidare. En sak är säker Bryta om saknar inte äktheten. 
 
Det skaver i hela mig när jag läser. Jag vill gömma mig. Jag lider så mycket med Minna och värst är det när hon pratar med sin pappa. Det känns så otroligt hemskt. Hur kan han bara strunta i henne?
 
Jag brukar inte läsa sådana här böcker för att det blir för jobbigt, för att det gör för ont. Det är därför jag gillar det orealistiska och övernaturliga. Det griper tag utan att bli för påträngande, men böcker som Bryta om är väldigt viktiga. Det är lätt att förbise de problem som finns i vår närhet och i vårt samhälle. 
 
Boken har förutom den viktiga handlingen också ett bra flyt och även om det bitvis kan vara jobbigt att läsa så vill jag veta hur det ska gå för Minna. Jag kan förstå att Bryta om har blivit nominerad och vunnit priser för det är en bra bok.