Vecka 50

Jag verkar ha färdats tillbaka till Första världskriget, 1900-talet. För någon dag sedan läste jag ut Svart sommar av Åsa Anderberg Strollo som skildrar en hel del historia och livet på 1900-talet, med lite Första världskriget inslag, och nu hållet jag på att läsa Sophies historia av Jojo Moyes som verkligen tar mig tillbaka till livet i krig och 1900-talets Frankrike. Riktigt roligt tycker jag, eftersom mitt historieintresse växer mer och mer, och dessa böcker hjälper till. Årets julkalender hänger också med i dessa tankegångar. Tusen år till julafton gjorde mig vid första anblick lite besviken, eftersom jag saknade det där typiskt berättande, men efter andra avsnittet ville jag bara se mer. Jag tycker det är riktigt intressant på ett roligt och enkelt sätt. Jag lär mig saker och jag tror att barn kan tycka det är precis lika kul, och det är absolut nyttigt och serverar en hel del kunskap.
 
Vad tycker ni om historia i böcker och årets julkalender? :)

Kommentera här: