Svart sommar

titel: Svart sommar

del: ingår inte i en serie

författare: Åsa Anderberg Strollo

förlag: Alfabeta - Recensionsexemplar

start: 2015-12-05

slut: 2015-12-05

 

Om:

Svärtan, det gamla torpet där Annies mammas mormor bodde. Annies mammas mormor som hette Annie, precis som hon. Mamma hade fått ärva torpet, hennes mormor Annie var död. De skulle spendera sommaren där, mamma, Hakim, storasyster Wilma och hon, Annie. 

Direkt när Annie kommer till torpet känner hon att något är fel och det visar sig att Svärtan inte bara har en lång historia utan också en hel del mysterier. Varför luktar det så illa i pigrummet? Var är nyckeln till jordkällaren? Varför ville Annies morfar inte behålla Svärtan?

Allt skriver Annie om i sin solgula anteckningsbok, och det är tur att något är gult, för ute regnar det bara. 

Jag gillar verkligen berättarrösten, Anderberg Strollo har lyckats fånga Annies hela väsen i hennes berättande, och det skapar en sådan mysig stämning. Även om boken definitivt har en lite yngre målgrupp så är det här en bok som jag tror att många skulle tycka om. Den är lättläst, med stor text, men den är också spännande, riktigt spännande. Jag tycker också om historien i boken och att man får lära sig en hel del. Det här är verkligen en bok jag skulle ha tyckt om när jag var yngre också. Det är en bra kombination av mysläsning, spänning och historia. 

Jag kommer ihåg när jag gick på högstadietet och min lärare sa att ord som dig och mig acceptabelt skulle stavas dej och mej om några år. Visst tänkte jag, men jag hoppas inte det, och nu är vi där. Det är nu vanligt att folk använder talspråket lite här och var. I Svart sommar står det sen istället för sedan och det förstör lite för mig. Jag tänker på det när jag läser och det hindrar mig från att hänge mig fullt ut till berättelsen, vilket är det jag vill göra. Men det är också mitt enda klagomål med boken. Det finns helt enkelt inget annat att klaga på.

Stämningen är toppen och jag känner verkligen att jag är där i torpet med Annie. Jag drömmer, jag söker efter svar och jag funderar. Jag ser regnet smattra utanför fönstren och känner trädens närvaro vid torpet. Och utöver historien och mysteriet så lyckas Anderberg Strollo skildra en tolvåring på ett superbra sätt. Annie som ofta får stå lite i skuggan av sin storasyster Wilma som har blivit en riktig fjortis, Annie som tycker att mamma och Hakim förändrats på torpet och Annie som känner sig ensam. 

Svart sommar är en riktigt bra bok! Den får mig att återuppleva barndomsminnen av bra böcker jag har läst, högläsning med mamma och pappa och att få uppleva riktig spänning i en bok. Jag hoppas verkligen på en uppföljare till Svart sommar. Jag vill läsa mer om Annie!


Kommentera här: