Interesting Books in August

Den andra delen i serien The Diviners. Jag spanade in den första delen när den kom ut och är helt klart intresserad av serien som handlar om Evie som dras in i en mordutredning där hon inser att hennes övernaturliga krafter kan göra nytta. När jag såg Lair of Dreams hade jag först ingen aning om att det var fortsättningen eftersom omslagen inte alls matchar, men upptäckten gjorde mig mer intresserad av boken. 
  
Kaostrilogin av Patrick Ness fångade mig totalt för några år sedan och när jag tänker tillbaka på trilogin kan jag fortfarande känna spänningen. Det har inte blivit några fler böcker av Ness sedan dess och det är ju lite synd. The Rest of Us Just Live Here är i alla fall en bok som fångar mitt intresse. Handlingen kretsar kring Mikey som inte är någon hjälte, som inte bekämpar bokens monster utan bara är en vanlig kille, med vanliga bekymmer. Det känns som en ny sida av böcker med övernaturliga inslag. 
 
Det är dags för en ny berättelse från The Shadowhunter Academy och jag är intresserad. Är det någon som läst någon av dessa böcker? Är de värda att lägga tid på? 
 
Aguirre senaste serie Immortal Game får en fortsättning i form av Public Enemies. Den första delen var jag lite småsugen på att läsa och detsamma gäller för denna. Serien handlar Edie som blivit mobbad, men får oväntad hjälp och krafter för att klara av slutet på sin skolgång. 
 
Två tonåringar som sörjer föräldrar på olika sätt. De har båda två jobbiga historier den ena något blodigare en den andra. West söker tröst hos Maggie som har slutat tala och blir chockad när han får svar tillbaka. Kommer de någonsin att kunna bearbeta sin sorg och få tillbaka sina liv? Det känns som en djup bok med mycket känslor samt en välarbetad handling något som jag gillar. 
 
En askungensaga med teknologi i centrum. Mechanica är ett smeknamn givit av styvmodern för att såra, men det passar huvudkaraktären. Hon är uppfinnare och när hon upptäcker en hemlig verkstad i husets källare så börjar hon hoppas på ett nytt liv. Jag gillar tvisten med att huvudkaraktären är uppfinnare och tror det kan vara en bra bok. 
 
Bokens handling får mig att tänka på romarriket. Gudarna har övergett människorna och i deras frånvaro erövras och krossas städer en efter en. Samtidigt möter karaktärerna i boken kärlek och drama och diverse andra invecklingar. Dessutom känns en droppe av övernaturligt helt rätt att koka ner i soppan. Det som lockar mig med boken är den glimt av historia som verkar finnas samt erövringen.
 
Huvudkaraktären lever sitt liv som överklassflicka, men trivs inte med detta. Hon vill ha frihet. I jakt på denna möter hon en vän med en helt annan bakgrund en sin egen och dessutom deltar hon i en idrottstävling. Hennes liv rasar samman och för att rädda sin familj får hon sätta sin nya vänskap på prov. Det mesta i handlingen låter bekant och det som egentligen får mig att vilja läsa boken är idrotts delen. Det känns spännande att se vad för slags tävlingar det handlar om. 
 
Jag gillar omslaget och titeln! De föder en spännande och lite småläskig känsla som gör boken mer lockande en själva handlingen. The Creeping handlar om två systrar som försvinner och bara en kommer tillbaka. Systern som återvänder, Stella minns ingenting av det som hände och kommer så småningom in i livet som ensambarn. Tolv år senare ser hon fram emot att spendera sommaren med sin bästa kompis allt förändras dock när en död liten flicka dyker upp. Flickan har rött hår precis som Stellas syster och snart får Stella reda på att fler rödhåriga flickor har försvunnit. En obehaglig känsla växer inom Stella. Kan hon lista ut vad som hände hennes syster?
    
Är det någon av dessa böcker ni skulle vilja läsa? :)
 
Bilderna är från Goodreads och om ni klickar på boktitlarna så kommer ni till bokens Goodreadssida.

Kommentarer:

1 Karin:

Ingen direkt som faller mig i smaken tror jag. Men man vet ju aldrig. Är förresten så dålig på att veta vilka böcker som snart kommer.

Svar: Nej, det har du rätt i, med böcker vet man aldrig! Är inte heller superbra på vad som kommer, men lite koll har jag genom Goodreads. :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: