Anna och den franska kyssen

titel: Anna och den franska kyssen

del: 1/3

författare: Stephanie Perkins

förlag: Modernista - Recensionsexemplar

start: 20/4-15

slut: 23/4-15

 
Om:
 
En berättelse om kärlek, vänskap och staden Paris! 
 
Anna och den franska kyssen handlar om Anna som blir ivägskickad till en amerikans internatskola i Paris. Hon känner sig helt förkrossad över att behöva lämna sin mamma, lillebror, bästa kompisen Bridge och kärleken Toph. Hur kommer livet i Paris bli för Anna?
 
Boken börjar lite försiktigt, men sedan byggs stämningen snabbt upp. Anna och den franska kyssen är en mysig bok med humor, kärlek och vänskap. Stephanie Perkins kan verkligen beskriva känslor. Hon bygger upp äkta vänskap mellan karaktärerna och jag får inte bara en bild av hur Anna känner sig utan också karaktärerna runtomkring. Kärleken i boken är också trovärdigt uppbyggd och det bubblar lite i magen när man läser om alla spirande känslor och de problem som uppstår med den.
 
Det är underbart mysigt att läsa boken inte bara på grund av de fina karaktärerna och känslorna som boken innehåller utan också för att Perkins är riktigt, riktigt bra på att beskriva miljöer. Det känns som om jag är i Paris när jag läser. De trevliga biograferna, Paris gator, landmärkena, turisterna, maten, dofterna, smakerna och språket, allting finns beskrivet och det är härligt att se hur Perkins har lyckats väva ihop detta med bokens handling på ett naturligt vis.
 
Boken bärs ständigt fram av de olika konflikterna. Det finns tidigt i boken konflikter mellan Anna och hennes pappa som har tvingad iväg henne till Paris. Sedan utvecklas fler och fler konflikter och Perkins visar inte bara upp konflikter som har med Anna att göra utan de andra karaktärernas konflikter kommer också till liv i boken. Det gör boken mycket djupare.
 
Det lilla korn av besvikelse som jag känner när jag läser boken är omslaget. Omslaget är för klychigt. Jag önskar verkligen att Modernista hade valt dessa omslag istället:
De är så himla fina! De avspeglar också innehållet bättre än det omslag som min bok har. 
 
Jag är otroligt imponerad av den här boken! Anna och den franska kyssen är en perfekt sommarbok. Den är romantisk och härlig. När jag läser den är jag nära till både skratt och gråt. Perkins har lyckats fånga en undebar helhet. Paris målas upp framför mina ögon och karaktärsutvecklingen håller en hög nivå. Boken handlar inte bara om en eller två karaktärer utan alla karaktärer som berörs spelar en viktig roll och bidrar med någonting. Läs, läs, läs! Det här är en bok som sprider ljus, en lycklig känsla och leenden. 
 
Böcker i trilogin:
Anna och den franska kyssen
Lola and the Boy Next Door
Isla and the Happily Ever After

Kommentarer:

1 Sofies bokblogg:

Å, fin recension! Har funderat på om jag ska läsa den eller inte, men nu har jag bestämt mig för att göra det! :)

Svar: Tack så mycket! Vad kul att du har tagit det beslutet, hoppas du gillar boken! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: