Carrie

 titel: Carrie

del: ingår inte i en serie

författare: Stephen King

förlag: Bra böcker

start: 20/9-13

slut: 29/9-13

 
Om:
 
En hyllad författare avklarad!  
 
Jag läste min första bok av Stephen King för ungefär ett år sedan. Boken var Carrie
 
Carrie handlar om den missanpassade tjejen med samma namn som titeln. Hennes mamma är otroligt kristen och har under hela Carries liv förtryckt henne. Snart är det dags för skolans bal och när Carrie, helt otroligt, blir utbjuden av en av de populäraste killarna i skolan så håller hennes liv, och många andras med, på att förändras för alltid.
 
Boken kretsar mest runt Carrie, men det finns också utdrag från tidningsartiklarna om den stora händelsen som kommer att ske i slutet av boken. Dessutom handlar den om andra karaktärer som också har det tufft på ett eller annat sätt. Allt som allt så ger boken en deppig känsla. Det var jobbigt att läsa den och den är på många sätt väldigt skum. Det känns som om Kings försök att få ihop en helhet inte riktigt lyckas och boken är varken läskig eller spännande utan bara tung. Tung att smälta, tung att läsa. 
 
Min första inblick i Stephen Kings författande var ingen höjdare och jag vet inte om jag kommer att läsa någon mer bok av honom. Han har helt klart en författarröst, men i den här boken tycker jag inte riktigt att han fick till det. 

Kommentarer:

1 FrökenTV, bloggen om tv och film:

tycker tyvärr de ofta är så på författare vars filmer som är baserat på deras böcker är väääldigt bra så är böckerna typ sååådär.. annat exempel: nicholas sparks.

Svar: Jag har inte sett Carrie eller någon film av Nicholas Sparks, men det kan säkert stämma! :)
inutienbok.blogg.se

2 Emelie Karlsson:

Har du läst Under The Dome av Stephen King? Den är helt otrolig!

Svar: Nej! Om det är någon jag funderar på så är det den. Ska nog göra det någon gång. :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: