Om jag stannar

titel: Om jag stannar

del: 1/2

författare: Gayle Forman

förlag: Ponto pocket

start: 12/11-14

slut: 15/11-14

 
Om:
 
Som en krusande flod, vacker och följsam.  
 
Om jag stannar handlar om Mia. Hon lever ihop med sin familj i Oregon. Hennes mamma och pappa är gamla punkare och musik är något familjen lever med i det dagliga livet. Själv spelar Mia cello och hon är riktigt duktig. Familjen är alltid omringade av vänner och familj, men en dag händer något som kommer att splittra och sarga hela Mias idylliska liv. 
 
Boken börjar fint och jag har lätt för att komma in i Mias liv. Forman bygger upp Mias vardag så omsorgsfullt. Hennes familj och liv fylls av värme som sprider sig in i mig när jag läser. 
 
Karaktärerna är väl beskrivna och jag gillar de flesta av dem. Mia är en bra huvudkaraktär och jag gillar hur hon får berätta historien och sådant som hänt tidigare i hennes liv. Det är ett smart sätt att berätta och väva nutid med dåtid på. Mias familj är verkligen hur mysig som helst och det är verkligen underbart hur de får vara en så stor del av boken, något som jag saknar i många andra ungdomsböcker. Mias mamma är tuff och omtänksam, hennes pappa är fantasifull och lugn, hennes lillebror Teddy är spralig och energifull, hennes mormor tror på änglar och pyssslar i trädgården och farfadern vill allas bästa men håller för det mesta på sina känslor. Det känns som jag känner Mias familj och det är det som är så underbart. Jag är en del av berättelsen och får känna med dem allihop.
 
Jag gillar Mias pojkvän Adam också och särskilt i nutidsberättelsen får man veta hur mycket han bryr sig om Mia. Den enda karaktär som jag har en aning problem är Mias kompis Kim. Det känns som hon är lite för mycket sterotypisk och hon känns inte lika naturligt levande som de andra.
 
Boken utvecklas genom Mia och det är hon som för historien framåt. Det är en väldigt vacker berättelse och delvis så varm och gosig att jag bara vill krama om den. Det går inte att släppa den och jag vill sitta med Mias familj och prata med dem, fira jul med dem och bara vara med dem. 
 
Det finns så mycket i Om jag stannar som inte går att förklara. Känslan blir levande när man läser boken och mina ögon tåras över det som drabbar Mia och hennes familj. En riktigt vacker bok som är kort och konsekvent. 
 
Böcker i serien Om jag stannar:
Om jag stannar
När jag lät dig gå

Kommentera här: