Burial Rites

titel: Burial Rites
del: ingår inte i en serie
författare: Hannah Kent
förlag: 
start: 7/1-14
slut: 26/1-14
 
Om:
En ljudbok som fick mig att undra om och om igen. Burial Rites skriven av Hannah Kent är en historiskroman baserad på den riktiga Agnes Magnusdottir som bodde på Island och också var den sista att avrättas på Island. Agnes Magnusdottir är dömd till döden eftersom hon sägs ha mördat en man. Från början av boken så undrade jag hela tiden vad som hade hänt den kvällen/natten då mordet utfördes och vad som låg bakom det och det är också det man får reda på i ljudboken. 
 
Så mycket klokt sägs i den här ljudboken. Så mycket om livet och det vi inte vet. Så mycket om vad som är sant och inte. 
 
Jag lyssnade med spänning för att jag ville får reda på sanningen. Jag ville veta vad som hände den kvällen, jag ville veta om Agnes skulle dö eller inte. Den här ljudboken visar både allt verkligt som finns i världen och all ondska, men mest så visar den allt mittemellan. För är det verkligen så att man kan var ond eller god? Jag kan inte säga hur boken är skriven för jag har inte läst den, men när jag lyssnade fylldeles jag av känslor och jag vet att de ord jag hörde berörde mig.
 
Ju närmare jag kom slutet av berättelsen, kvällen då mordet hände desto obehagligare blev det. Det var spännande men samtidigt läskigt för jag visste att något hemskt skulle hända.
 
Allt som allt så tycker jag det här var en bra ljudbok lite på gränsen till för obehaglig för mig, men absolut bra! 

Kommentera här: