Blunda och hoppa

titel: Blunda och hoppa

del: ingår inte i en serie

författare: Sarah Dessen

förlag: Rabén och Sjögren

start: 1/9-13

slut: 5/9-13

 

Om: 

Hon dricker lite för mycket, eller hon gjorde. Hon röker lite för mycket, eller hon gjorde. Hon byter pojkvän för snabbt, eller hon gjorde.

 

Bokens huvudkaraktär heter Remy. Hon är ung, men inte dum. Stark och inte svag. Hon är inte gullig eller något annat. Hon är Remy och Remy har alltid kontroll. Blunda och hoppa handlar om Remy som bor tillsammans med sin mamma och bror. Modern är på väg mot ännu ett bröllop som Remy ska organisera. Remy vet precis vad hon måste göra och vad hon vill göra. Hon har en plan, men allt förändras när Remy möter Dexter. Snart är hon inte alls lika säker på allt.

 

Blunda och hoppa har det som de flesta Sarah Dessen böcker har, bra karaktärer, sommar, en tjej och en kille och problem. Det som förvånar mig med den här boken är de svordomar som då och då dyker upp. Det förvånar mig eftersom jag inte stött på svordomar i någon av de böcker jag läst av Dessen tidigare, men samtidigt så är Remy inte så lik de andra huvudkaraktärerna. Visst, hon jobbar hårt och har en plan, men samtidigt så är hon betydligt vildare och kontrollerande. Hon är väldigt osäker på insidan, men visar det sällan på utsidan.  

 

Det jag gillar med boken är att den faktiskt är lite annourlunda mot de böcker jag läst av Dessen, men att den behåller det starka språket och karaktärerna. Av de böcker jag har läst av Sarah Dessen är Blunda och Hoppa inte min favorit, men det är en bra bok!


Kommentarer:

1 Lena:

Någon dag måste jag ta och läsa en Sarah Dessen bok :)

Svar: Ja, det måste du! Det är mysiga böcker som passar på sommaren! :)
inutienbok.blogg.se

2 Sofies bokblogg:

Jag gillade de första böckerna av Dessen som översattes väldigt mycket, men sen tycker jag att handlingen var samma genom alla böcker. Kanske borde ge denna en chans... :)

Svar: Blunda och hoppa tror jag är en av hennes lite äldre böcker! Dessutom tyckte jag att handlingen var lite annorlunda mot de böcker jag läst, så det kanske är värt att prova? :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: