Animal Farm

Bilden kommer från en power-point presentation på sidan slidesshare. Här är det. 
 
titel: Animal Farm

del: ingår inte i en serie

författare: George Orwell

förlag

start: 3/3-14

slut: 8/3-14

 
Om:
 
Animal Farm är berättelsen där de talande djuren på gården The Manor Farm gör revulotion mot människorna för att slippa vara slavar under dem. Boken är skriven av George Orwell. Orwell är författarnamnet för Eric Blair som skrev politiska texter. Handlingen är om djur på en gård men det som egentligen ska fram med texten är Ryssland och hur människorna där behandlades och hur de styrande var under Kalla kriget. 
 
Jag blev glatt överraskad när jag började läsa Animal Farm, fast boken är skriven för så länge sedan så har språket bra flyt och handlingen är minst sagt intressant. Till en början har alla djuren och karaktärerna egna personligheter och de har alla bra och dåliga sidor. Efter ett tag märker man mer och mer hur olika djurarter delas in i grupper och en del anser sig vara smartare än andra. Man känner från början att det kommer hända någonting och berättelsen blir bara mörkare och mörkare ju längre man läser. När slutet kom kände jag mig både ledsen och arg, mest för att allt som står i denna berättelse har hänt flera gånger om i världen och troligen pågår just nu också. 
 
Om man gillar historia och vill läsa något som verkligen speglar världen på riktigt så tycker jag helt klart att man ska läsa Animal Farm. Jag har, efter jag läst Animal Farm, blivit ännu mer sugen på att läsa George Orwells klassiska dystopi 1984. 

Kommentera här: