Frost

titel: Frost

del: 1/3 

författare: Maggie Stiefvater

förlag: Ponto pocket

start: 13/6-14

slut: 13/6-14

 

Om:

 

En mystisk, magisk och spännande bok värd att lägga tid på!

 

Denna bok besitter en passande titel eftersom boken kretsar mycket runt kyla och sjunkande temperatur. Frost handlar om Grace och de mystiska vargarna i skogen. Grace har sedan hon som liten blev attackerad av vargarna iakttagit dem. Det är en speciell varg med gula ögon som hon ser som sin varg. En pojke på Grace skola har sedan en tid blivit dödad och nu hotas vargarna av jägare vilket skrämer Grace. Ska hon lyckas rädda vargarna och vad är det som är så mystiskt med dem?

 

Till en början har boken en spännande inledning med detaljerade beskrivningar och ordval som väcker karaktärernas känslor till liv. Efter det fortstätter boken en aning uppenbart med karaktärer som är lite för sterotypiska för mig. Det finns däremot något som väcker mitt intresse.

 

Jag blir snabbt intresserad av vargarna och karaktärerna i boken. Jag vill veta deras bakgrund och vad som har gjort dem till det de är. Ibörjan av boken tyckte jag Grace fascination för vargarna är lite halv märklig och osmaklig, men redan då kände jag att det fanns något underliggande spännande och mystiskt med det. Det var det där på djupet som jag kämpade för att nå medan jag läste. 

 

Något jag tyckte var passande och uppenbart var att Grace hade frånvarande föräldrar och att hon redan i början började glida ifrån sina vänner. Det passar ju utmärkt när det handlar om övernaturlighet. Jag hoppades inerligt på en vändning gällande det och det fick jag. En ganska oväntad sådan också. Vilket gjorde mig glad!

 

Jag gillde inte Grace å ena sidan uppenbara blygghet och hur hon å andra sidan hade sådant själförtroende när hon var med Sam. Det kändes som om hon var två olika personer något som störde mig. Jag tyckte också att deras relation utvecklades lite för fort och att det kändes lite påskyndat. Det kändes helt enkelt som de hade känt varandra länge fast de nyss träffats.

 

När jag började läsa boken och saker inte pasade mig fick jag en tagg i sidan åt den. Det kan bero på de höga förväntningarna som jag hade på Frost. Men det fanns alltid en känsla, ett omen som inte gick och ta på och som fick mig att vilja läsa vidare. I takt med att spänningen växte, det kom fler vändningar, mina tankar rusade iväg i funderingar och boken djupnade så blev den snabbt bättre. Allt som stampar på ytan är halvdant. Den här boken är det inte. Den skiftar i så många nyanser och vänder på så många stenar. Riktigt skickligt skrivet! 

 

Böcker i serien The Wolves of Mercy Falls:
Frost
Feber
För evigt
Sinner


Kommentera här: