Falla sönder

titel: Falla sönder

del: 1,5/3

författare: Tahereh Mafi

förlag: B/Wahlströms

start: 18/5-14

slut: 20/5-14

 
Om:
 
En person kan vara någonting på det yttre och något annat i det inre. Vem är han? Vem är Rör mig inte:s största antagonist? Vem är Warner?
 
Jag har tidigare läst Rör mig inte och Rädda mig inte. Jag gillade båda böckerna väldigt mycket. Det här är den första mellannovellen/mellanboken jag läser någonsin. Den är ganska kort och inte lika koncentrerad som böckerna var. Jag blir inte lika känslosam och gripen när jag läser den, men det kan bero på att jag gillar Juliettes poetiska berättarröst mer än Warners. Tahereh Mafi är väldigt duktig på att skriva på ett poetiskt sätt samtidigt som handlingen inte förstörs eller saktas ner. Jag såg fram emot att läsa den här novellen och det var ganska intressant att läsa om Warner. 
 
I den här boken får man följa Warner och hans liv efter det att Juliette, Adam Kent och Kenji Kishimoto har flytt. Man får reda på hur mycket han faktiskt litar på sina egna tankar, hur mycket han döljer och saker som han inte vetat tidigare. Man får också en ny anblick av hans far och ledaren för Återetablissemanget.
 
Mafis ingående detaljbeskrivningar, som hon använder ibland, är väldigt fina och jag gillar dem. Jag tycker egentligen om allt med hennes språk och hur hon bygger upp sina böcker. Jag tycker att det fattas ganska mycket i den här boken/novellen, men det är som sagt bara en mellannovell och den passar som en sådan. En sak som jag verkligen gillar med dessa böcker är att allt fokus inte ligger på revolutionen eller samhället utan att det mesta faktiskt ligger på karaktärerna och deras känlsor. Det finns verkligen mycket känslor i dessa böcker!
 
Om ni gillar Warner och vill veta mer om vem han och hans inre tankar är så borde ni verkligen läsa den här boken. Jag var inte jätteintresserad av Warner, men boken får mig att längta efter mer. Det var helt klart en ganska bra introduktion för mellanböcker för mig!
 
Böcker i serien Rör mig inte:
Rör mig inte
Falla sönder
Rädda mig inte
Bryta sönder
Sätt mig i brand
 
Bilderna är från min e-bok Falla sönder. 

Kommentarer:

1 Mikaela:

Hej! Finns det möjlighet att köpa "bryta sönder och falla sönder" som ebok från dig?
Jag är sjukt intresserad ifall du skulle vilja.
Tacksam på förhand, Mikaela

Svar: Jag kan inte sälja mina exemplar, de är privata eftersom det är meningen att det ska vara så, så att man inte kan sälja dem vidare. Men de borde gå att köpa från B/Wahlströms. Hoppas du får tag i dem! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: