Ruby Red - Linzi Glass

titel: Rubinröd

del: ingår inte i en serie

författare: Linzi Glass

förlag: B/Wahlströms

start: 27/10-13

slut: 29/10-13

 

Om: 

Ruby och hennes familj bor i en trygg förort i Sydafrika långt ifrån kampen och ilskan i Soweto. I skolan är Ruby den perfekta, duktiga flickan hon ska vara, men hemma lever hon ett helt annat annat liv. Rubys mor Annabel äger ett känt konstgalleri och hennes pappa är advokat. Tillsammans kämpar Rubys föräldrar för ett mer rättvist land. Ett Sydafrika där mörkhyade och vita kan leva i harmoni och med samma villkor. 

 

När jag öppnade Rubinröd av Linzi Glass hade jag ingen aning om vad jag skulle mötas av. Till min stora glädje så innehåller den här boken nästan allt som behövs för att historien ska bli perfekt. Ruby är en ödmjuk huvudperson som lever efter samma filosofi som resten av hennes familj. Hon har till stor del accepterat det dubbelliv hon lever och hon vet att det måste förbli så för allas trygghet. 

 

Det jag verkligen gillar med boken är Rubys utveckling. Hon blir modigare och modigare och börjar ifrågasätta varför man inte ska döma vissa människor men kan döma andra. Hon grubblar mycket och försöker i sitt inre förstå varför människor agerar som de gör, samtidigt så gör hon saker som hon trodde att hon aldrig skulle våga göra. 

 

Rubinröd är ingen lång bok, men ändå får Linzi Glass’s karaktärer liv. Man hinner se flera sidor av dem och genom att läsa mellan raderna lär man känna dem ännu bättre. Karaktärerna, konsten och beskrivningarna i boken gör att man rycks med i historien. Det är också något mycket allvarligt över hela boken och jag tror att den känslan förstärks av att man vet att mycket av det som beskrivs faktiskt har hänt i verkligheten. Jag tror att det är sådana här böcker som är viktiga. De skapar förståelse och belyser problem.


Kommentarer:

1 Anna:

Låter spännande! Tror inte att jag har läst något sydafrikanskt sedan jag gick på universitetet, pinsamt nog... får hålla ögonen öppna efter denna!

Svar: Gör det! Den var faktiskt oväntat bra. :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: