Lydias hemlighet

titel: Lydias hemlighet - ett magiskt konstäventyr

del: 1/?

författare: Finn Zetterholm

förlag: En bok för alla

start: 29/10-13

slut: 25/12-13

 

Om: 

Lydia har en egen bänk. Det är såklart inte bara hennes, men den är på en lite undanskymd plats i parken och hon brukar vara där. Där brukar hon rita vilket hon gillar väldigt mycket och också är bra på. En dag kommer en konstig fågel och tar en av hennes pennor och snart är hon mitt uppe i ett konstäventyr.

 

Till en början är Lydias hemlighet lite seg, men när den väl kommer igång så har den en mysig känsla och man vill genast veta mer. Berättelsen är en sådan där ord efter ord binds ihop och skapar ett fint flyt. Lydia är en bra huvudkaraktär. Hon känns verklig och beter sig som ett barn på tolv år gör. Det är intressant att följa hur hon möter nya konstnärer och äventyr och hur hon klarar sig igenom dem. Ibland kan jag tyvärr känna att det är lite mycket fakta och då tappar boken lite av dess självklara rytm. Annars gillar jag verkligen tolkningarna av de olika konstnärerna, att man får lära sig mer om dem och se dem på ett nytt sätt.

 

Boken Lydias hemlighet har ett glatt berättande och en ton som gör att jag vill fortsätta läsa. Lydia är en bra beskriven huvudkaraktär och boken är lagom mysig precis som en bok som är riktad till lite yngre läsare enligt mig ska vara.


Kommentera här: