Legend

titel: Legend

del: 1/3

författare: Marie Lu

förlag: Modernista - Recensionsexemplar

start: 23/11-14

slut: 28/11-14

 
Om:

Ännu en amerikansk dystopi med intressant handling!
 
Det har varit en otrolig dystopivåg, framförallt inom ungdomslitteratur och många nya författare har debuterat med böcker just inom denna genre. Marie Lu är en av dem.
 
Legend handlar om Day och June som lever i ett framtida USA där Republiken har full kontroll över allt som sker. Som tioåring måste alla barn göra ett test som avgör deras framtid, blir man underkänd blir man skickad till ett arbetsläger utan vidare kontakt med sin familj, får man toppoäng väntas en lysande framtid på några av de mest kända universiteten. Provet har olika delar med mycket fokus på fysika färdigheter och universiteten utbildar de bästa studenterna inom det militära. Den här satsningen beror på att Republikens högsta mål är att vinna det långdragna kriget mot Kolonierna.
 
June är ett levande underbarn. Hon är den första någonsin att få alla rätt på provet och hon börjar universitetet tidigare än vanligt. Allting med Junes framtid ser gnistrande klar ut tills hennes liv en dag slås i spillror. Kommer den unga tjejen bli den stjärna Republiken har räknat med eller kommer hennes blick att riktas åt ett annat håll?
 
Det jag börjar tänka på när jag läser boken är att den introduceras på precis samma sätt som de flesta dystopier. Du får i de första kapitlen en inblick i samhället och karaktärerna som Legend handlar om. Jag väntar på att något mer ska hända och det gör det. Det är bara det att jag har börjat bli så van med det dystopiska upplägget att jag inte slås av det som sker på samma sätt som jag kanske skulle ha gjort tidigare.
 
Jag gillar June och Day, men det räcker inte riktigt, även om handlingen är både intressant och spännande så hänger jag mig inte till berättelsen fullt ut utan läser bara för att veta hur historien ska sluta. Jag känner inte med karaktärerna och gråter inte där jag bör. Jag vet i princip redan vad som ska hända innan det sker. Det tråkiga är att jag verkligen vill gilla boken så där supermycket som jag kan göra. June är hur tuff som helst och jag gillar att hon kan slåss på riktigt. Day är omtänksam och en aning godtrogen. De är bra karaktärer och boken är bra uppbyggd.
 
Avslutningsvis så tycker jag att Marie Lu skriver bra. Jag ska läsa klart den här trilogin och sedan vill jag läsa något mer av henne. Jag hoppas fortfarande att jag ska falla för ännu en dystopisk berättelse i och med läsningen av Prodigy.

Böcker i trilogin Legend:
Livet före Legend
Legend
Prodigy
Champion

Kommentarer:

1 Petra:

Jag var inte alltför förtjust i Legend, även om den är bra. Dock tycker jag att serien bara blev bättre och bättre, så förhoppningsvis så blir den det för dig med. :)

Svar: Vad kul att höra att du tyckte den blev bättre och bättre! Jag läser Nattens cirkus just nu, men efter det ska jag läsa Prodigy! :)
inutienbok.blogg.se

2 Sofia:

Lite sent nu men men...
Eftersom jag läste legen innan de flesta andra dystopiska böcker som Divergent så upplevde jag inte alls känslan av att veta vad som kommer att hända. Istället är detta min absoluta favoritbok medans jag inte gillar Divergent

Svar: Spännande! Det ligger säkert mycket i vilken ordning man läser böcker och vilket intryck de ger. Jag minns till exempel vissa böcker jag läste som yngre mycket tydligare än de som jag läst senare. Jag minns de som extra spännande, sorgliga och till och med läskiga.
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: