Nyckeln

titel: Nyckeln

del: 3/3

författare: Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren

förlag: Rabén och Sjögren

start: 16/1-14

slut: 18/1-14

 
Om:
 
En avslutning, ska cirkeln slutas? Vad händer med de utvalda?
 
Först var det cirkeln sedan Eld och nu Nyckeln!
 
Nyckeln är den sista delen i Engelsforstrilogin om de utvalda. De utvalda har genom böckerna kämpat mot ondskan och denna bok är inget undantag. 
 
Jag tror att namnet Nyckeln speglar nyckeln till ett avslut vilket verkligen passar den här boken. Det här är ingen tunn bok utan en tegelsten, men det går relativt fort att läsa den. Det är ett ständigt flyt i handlingen och jag vill verkligen förstå och få reda på vad som ska hända. Boken är från början spännande och jag kommer snabbt in i handlingen och känner igen karaktärerna fast det var ett bra tag sedan jag läste Eld. 
 
Jag tycker fortfarande att karaktärerna i de här böckerna är lite överdrivna. De känns alla hämtade från någon amerikansk tonårsfilm. Jag har aldrig varit med om människor i verkliga livet som passar i ett fack på så enkelt sätt som de gör. Det som ändå gör att karkatärerna är bra är att de är djupa. De är beskrivna från flera håll och är mer än de sterotyper de skullle kunna vara. 
 
Miljön och den lilla staden är verkligen något jag tycker om. Desutom är jag förtjust i Sara Bergmark Elfgrens och Mats Strandbergs språk. Boken är som sagt lättläst och lätt att hänga med i även fast den är så tjock. Det här helt enkelt kul att läsa en svensk bok som är så pass bra.
 
Det här är verkligen en bok och trilogi som jag rekommenderar till alla. Det är så fint hur kärleken och de vardagliga problemen binds ihop med det övernaturliga. Det är som en saga. Det enkla språket passar också de som inte är vana att läsa. Det är en lätt handling och bok att ta till sig. 
 
Böcker i Engelsforstrilogin:
Cirkeln
Eld
Berättelser från Engelsfors
Nyckeln

Kommentarer:

1 Maria:

Håller verkligen med om att Engelforstrilogin är jättebra! Ungdomsböcker som kan läsas av alla! När man väl börjat läsa dem så kan man inte sluta. Så bra är dem!

Svar: Böckerna är helt klart bra! :)
inutienbok.blogg.se

2 Elina:

Det bästa är dessutom att den faktiskt läses av båda kön - jag var ute under min högskoletid och det visade sig att många killar rekommenderade de första böckerna - inte endast tjejer! :D

Svar: Vad kul! Det är inte ofta det är så. :D
inutienbok.blogg.se

3 Johanna:

Visst är Engelsfors-trilogin bra! Gillar alla tre böckerna, men Nyckeln är extra bra :)

Svar: Ja! Jag tycker om hela trilogin och Nyckeln är en bra avslutning. :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: