Själlös

titel: Själlös

del: 1/5

författare: Gail Carriger

förlag: Månpocket

start: 5/4-14

slut: 17/4-14

 
Om:
 
Om ni inte har läst om Alexia Tarabotti än så måste ni göra det! Hon är en rolig och ovanligt frispråkig ungmö i 1800-talets London. Ett London med ovanligt mycket ny teknik och övernaturliga väsen som finns överallt och är en naturlig del av samhället. Faktiskt råkar det vara så att Alexia är lite av en övermänniska och dessutom saknar själ. 
 
Boken heter Själlös och handlar som sagt om Alexia som är just själlös. Under bokens gång hinner hon med både det ena och det andra, men det som boken i stort handlar om är de vampyrer som spårlöst försvinner och de andra som bara dyker upp ur tomma intet. Såklart måste den envisa Tarabotti lägga sig i det hela och försöka ta reda på vad som händer. 
 
Jag har inte läst något av Gail Carriger tidigare, men har påbörjat första boken i serien Finishing School. Jag tänker läsa klart båda serierna för jag gillar det sätt som Carriger skriver på. Jag valde att läsa Själlös eftersom den legat hemma ett tag och jag har länge varit nyfiken både på författaren och boken. Jag hade ganska höga förväntningar på boken och de besvarades. Jag är helt klart nöjd med innehållet i denna bok. 
 
Själlös börjar med en intressant händelse direkt och jag blir snabbt och enkelt presenterad för de olika karaktärerna. Boken har ett bra språk och flyt ända från början till slut och jag gillar humorn i boken. Alla karaktärer i boken har sin plats och ingen känns överflödig. Sättet alla får en hel personlighet på och jag lär känna dem även när de inte har fått ingående beskrivningar gör att jag vill veta mer om dem. Det finns ingenting att störa sig på hos karaktärerna och de som är irriterande som personer skrattar jag mest åt.
 
Till att börja med finns det en stark konflikt mellan Alexia och Lord Maccon i början av boken. Dessa två lyckas jämnt hamna i ett läge där de i lätt irriterade ton diskuterar allt möjligt. Lord Maccon är en av bokens huvudkaraktärer och också en karaktär jag gillar. Han är en av ledarna i organisationen ROF som ska sköta all adminstration av de övernaturliga. Han är ofta säker på sin sak och är inte lätt att rubba när det gäller det mesta. Det finns också en konflikt mellan Tarabotti och hennes lite halvt knasiga familj som inte alltid har stor förståelse för en intelligent ungmö på 25 år. 
 
Jag gillar verkligen hur Gail Carriger beskriver det framtida London och England. Miljöbeskrivningarna är inte särskilt detaljerade, men genom Alexia får man en tydlig bild av hur allt ser ut och är. Jag sugs verkligen in i bokens värld och det är något så mysigt med den att jag skulle vilja bo där. Det jag också gillar med boken är hur varje karaktär får en roll och att de fortsätter att utvecklas genom hela boken och hur det också leder till vändningar och spänning i handlingen.  
 
Jag ska verkligen se till att inte fastna i min vana med att läsa första boken i en serie och sedan vänta allt för länge med att läsa den andra boken. Chanslös måste läsas snarast! 
 
Böcker i serien Parasollprotektoratet:
Själlös
Chanslös
Hemlös
Heartless
Timeless

Kommentarer:

1 Elvira:

Åh, nu blev jag sugen på att läsa Chanslös..! Gillade första delen sådär, men var inne i en lässvacka och älskade på slutet! :D

Svar: Jag tycker du borde läsa Chanslös! Jag gillar också slutet på Själlös det öppnar upp för en bra fortsättning. :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: