Mörkrets hjärta

titel: Mörkrets hjärta

del: ingår inte i en serie

författare: Joseph Conrad

förlag: Lindelöws bokförlag

start: 13/1-14

slut: 25/2-14

 
Om:

Mitt inne i Kongos djungel får bokens huvudkaraktär Marlow möta mörkrets hjärta. Det här är en mörk bok skriven på ett lätt sätt med mycket allvar, men ändå utan att bli för tung. Boken är baserad på Joseph Conrads egna erfarenheter under tiden då han jobbade på ett ångfartyg under kolonialismen. 
 
Jag tycker att det här är en otroligt viktig bok och det finns mycket som är bra med den. Jag gillar handlingen även om den då och då blir lite krånglig. Jag tycker även att språket är bra. Joseph Conrad kan skriva. Trots att den här boken inte är mer än dryga hundrafemtio sidor så blir den svårläst. Dels för att det är så mycket beskrivningar och litterära verkningsmedel att man ibland inte ens förstår vad som är verkligt och vad som utspelar sig i Marlows huvud, men också för att sättet de beskriver människor och miljöer på den tiden inte är på samma sätt som vi skulle göra det idag. 
 
Jag tycker mycket väl att man ska läsa Mörkrets hjärta av Joseph Conrad om man är redo för en klassiker som på många sätt kan vara svårläst och mycket att bita i, men om man inte gillar en bok som är byggd på metaforer och liknelser så blir det nog bara kämpig läsning. 

Kommentera här: