Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

del: ingår inte i en serie

författare: Jonas Jonasson

förlag: Pocketförlaget

start: 6/4-14

slut: 16/4-14

 
Om:
 
Hur ofta kliver en hundraåring ut från ett fönster och försvinner? I den här boken händer det i varje fall! Jonas Jonasson skriver glatt och lätt om hundraåriga Allan Karlsson som inte bara kliver ut genom ett fönster utan också varit med i betydande delar av världshistorien på 1900-talet.
 
Den här bokens titel är nog den mest beskrivande titeln på en bok jag läst. Det som händer i boken är precis det titeln säger och lite till. Jag har inte läst något tidigare av Jonas Jonasson, men funderar genast på att läsa hans andra bok Analfabeten som kunde räkna. Jag kan ganska säkert räkna med att boken kommer handla om precis det titeln säger.
 
Jag började faktiskt att läsa den här boken för två år sedan, men avbröt läsningen när min pappa tog den och läste den i stället. Både mamma och pappa har läst boken och tyckte den var bra så därför började jag läsa den igen och visst var den bra! Jag hade ganska höga förväntningar på boken och Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann gjorde mig inte besviken. Den var fartfylld och rolig från sida ett till den allra sista sidan. Jag undrar nästan hur man kan ha så mycket fantasi att man kan skriva en sådan här bok.
 
Jag tyckte att berättelsen på en gång startade i ett högt tempo genom att hundraåringen Allan Karlsson klättrar ut genom fönstret och ger sig av. Jag ville direkt veta vad som skulle hända honom, men samtidigt stressade jag inte för att få svaren utan fick dem serverade precis i den takt jag ville. Alla karaktärer är riktigt roliga och det är lite extra kul att läsa om de historiska personer som vi tror att vi känner. Det visar sig att både den ena och den andra varit i kontakt med Allan Karlsson från Yxhult i Sverige och att de dessutom kan vara både trevligare och roligare än vi trott.
 
Det finns en hel del konflikter som håller handlingen vid liv, men den största är den mellan de som vill ta reda på var Allan är och Allan själv. Miljön i boken är riktigt varm och beskrivningarna av omgivningarna är inte särsklit många och detaljerade, vilket jag gillar. Det gör att bokens härliga handling och karaktärer kan komma fram ännu mer. Det finns flera vändningar i boken och dessa gör att boken kan fortsätta att gå vidare utan att bli stillastående. 
 
Har ni fullt upp med sorgliga, spännande och romantiska böcker och bara vill ha en paus för något riktigt roligt? Då måste ni läsa Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Vissa gånger satt jag helt enkelt och skrattade rätt ut för att det var så roligt! 

Kommentera här: