Besatt

titel: Besatt

del: ingår inte i en serie

författare: Anne Cassidy

förlag: Rabén och Sjögren

start: 19/4-14

slut: 25/4-14

 
Om:
 

Ögonen stirrar på mig isande blå som de är! Ja, så ser framsidan på boken besatt ut. Två blå stirrande ögon. 

 

Boken handlar om Elise som är kär i sin granne och kompis Carl. Elise är blyg på vissa sätt, men inte på andra. En sak som hon verkligen inte vågar tala om är hur kär hon är i Carl. En dag blir det problem när Carl blir ihop med Sandy. Vad ska Elise göra?

 

Jag har inte läst någonting av Anne Cassidy förut och den här boken får mig inte direkt att vilja läsa fler böcker av henne. Anledningen till att jag egentligen köpte Besatt var för att jag gillar ögonen på omslaget och för att boken var på rea.

 

Jag trodde att boken skulle vara ganska skrämmande, men det visade sig att den inte var så verklighetstrogen och inte alls läskig, vilket i sig var en besvikelse. Jag tycker att början är ganska bra där författaren bygger upp lite spänning, men sedan går det nästan bara utför.

 

Jag blev riktigt irriterad på huvudkaraktärern Elise. Hon verkar ha lättare att göra dumma saker och att ljuga än att bara säga sanningen. Dessutom var hon riktigt tjatig och under en lång del av mitten av boken ville jag sluta läsa på grund av henne. Jag vet inte vad som hände med Carl. I början verkade han vara snäll och en helt vanlig kille, men sedan blir han mest konstig och på något sätt hade jag velat ha reda på varför. 

 

Det finns många konflikter i boken, men de flesta handlar om att karaktärer i boken helt enkelt inte kan låta saker vara utan måste fortsätta med dem. Konfilkterna i den här boken svänger, ena stunden är karaktär sams nästa inte, men de viktiga interna konflikter som Elise brottas med hänger för det mesta kvar eftersom hon har svårt att släppa saker.  

 

Jag tycker miljön och miljöbeskrivningarna i boken är helt okej. Man får reda på att de bor i ett ganska litet samhälle och att det ligger nära havet, men beskrivningarna bidrar inte med så mycket. 

 

Jag vet inte när jag senast kände att en bok helt enkelt inte räckte till. Jag tycker att Besatt är relativt bra språkmässigt, men sedan känner jag att karaktärerna och handlingen brister. Det enda som räddade boken från att jag skulle ha struntat i att läsa klart den var den lilla spänningen som fanns där. Jag blev faktiskt väldigt besviken på slutet och hela situationen kändes overklig . Det här var helt klart ingen höjdare. 


Kommentera här: