KItty och murens hemlighet

titel: Kitty och murens hemlighet
 
del: Det finns en hel del Kittyböcker!
 
författare: Carolyn Keene
 
förlag: B/Whalströms 
 
start: 15/9-13
 
slut: 9/10-13

 

Om: 

Det var längesedan jag läste en bok i min favoritdeckarserie! Jag är glad att jag plockade upp en Kittybok. Jag gillar faktiskt Kittyböckerna framför andra deckare. Jag tycker de är lättsamma, har flyt och kan överraska. Böckerna känns alltid mysiga och hemtrevliga. När jag läste min första Kittybok var jag nog åtta år. Kanske tyckte jag de var mer spännande då, men annars tror jag att jag tycker lika mycket om dem nu.

 

Kitty och murens hemlighet handlar om Florianna en känd dansös och arvtagerska som är försvunnen. Kitty måste hitta Florianna snabbt eftersom arvet annars kommer tillfalla någon annan. För att hitta den försvunna arvtagerskan söker sig Kitty till hennes arvegods, ett stort slott. Det visar sig snart att slottet har många dolda hemligheter och att det ligger mer bakom mysteriet än hon trodde. 

 

Jag blev faktiskt förvånad över de vändningar boken tog och hur den var skriven. Det kändes som författaren hade lagt små egna märken i boken för att göra den mer än en vanlig Kittybok. Som vanligt var det små saker som irriterade en lite smått som att Kitty på framsidan har mörkt kort rött hår istället för medellångt rödblont hår och att det kändes som om saker ändrades under bokens gång. Jag är annars positivt överraskad och är sugen på att läsa fler Kittyböcker snart. Det här var också en av de äldre Kittyböckerna och på något sätt gillar jag de lite bättre. 

 

Om man gillar gamla ungdomsböcker och läste Kitty som liten är Kitty och murens hemlighet mer än perfekt att läsa när man vill ha något lättsammare. Eftersom Kittyböckerna också var en stor del till att mitt läsande tog fart rekommenderar jag dem till alla barn som kommit igång med läsandet. Böckerna har ungefär 150 sidor och är ett bra steg från lite tunnare böcker. Läs om min favoritdeckartjej Kitty! 


Kommentera här: