Sanningen om Alice

titel: Sanningen om Alice

del: ingår inte i en serie

författare: Rebecca James

förlag: Alfabeta

start: 9/9-13

slut: 27/10-13

 

Om: 

Sanningen om Alice av Rebecca James handlar om Katherine som efter sin systers död bara vill komma ifrån allt medlidande, alla anklagelser och hela sitt gamla liv. Genom att flytta till sin moster och byta skola får hon precis som hon vill. Men en del av Katherine saknar att ha vänner och att vara populär så när hon träffar den sprudlande innetjejen Alice så tar hon tacksamt emot vänskapen. Frågan är vem Alice egentligen är och varför vill hon vara vän med Katherine. 

 

Den här boken är helt klart den bästa boken jag läst på ett tag. Sanningen om Alice är spännande, förvånande, sorglig och framför allt väldigt vacker. Alice charmar alla och de flesta lyder hennes minsta vink. Hon är en sådan man vill vara vän med, men man märker mer och mer att hon inte är så himla snäll och att hon helt klart döljer något. 

 

De första sidorna jag läste för över en månad sedan gjorde inte att jag fastnade, men det var helt enkelt inte rätt tid att läsa Sanningen om Alice. När jag för ett par dagar sedan började igen så kunde jag inte sluta läsa. Boken är helt enkelt perfekt komponerad. Du kan hela tiden känna det otäcka, det där mörka som smyger fram. Det, blandat med sorgen och allt det vackra gör att man förväntar sig en stor avslutning. Slutet av boken var precis lika bra som jag tänkt och det här är verkligen en bok som alla borde läsa. 

 

Som med alla andra superbra böcker så har känslan av den fastnat i mig. Jag vill fortsätta att leva vidare i världen Sanningen om Alice. Jag vill uppleva den om och om igen.


Kommentera här: