Smaragdgrön

titel: Smaragdgrön

del: 3/3

författare: Kerstin Gier

förlag: Bonnier Carlsen

start: 11/8-13

slut: 11/8-13

 

Om:

Smaragdgrön är den avslutande delen i Ädelstentrilogin. Här får man fortsatt följa Gwendolyn som kan resa i tiden. Om ni vill veta mer om handlingen kan ni läsa här och här

 

Boken började precis som tidigare delar med att man drogs in direkt. Gwendolyns berättarröst och början med Paul och Lucy fick mig att vilja läsa mer. Historien fortsatte bra och allt trappades upp mot slutet. Berättelsen blev bredare i den här boken och man fick reda på mer om de olika karaktärerna. Så här långt var jag jättenöjd med boken. Det var egentligen bara slutet som jag var missnöjd med, som jag inte tyckte höll samma nivå som de tidigare böckerna.

 

Kände att slutet inte var tillräckligt bra för att vara slutet på hela trilogin. Upplösningen skedde för snabbt och det roliga unika sättet samt handlingen gled in i andra verks banor. Skulle ha önskat en mer unik upplösning och ett mer förvånande slut som också var mer följsamt med berättelsen och karaktärerna. Ja, lite besviken är jag, och ju mer jag tänker på det desto besviknare blir jag. Slutet höll helt enkelt inte samma nivå som det andra. Historien föll ihop och det känns lite jobbigt. Annars gillar jag att Kerstin Gier fick ihop allt tidsresande i boken och att det kändes så kul när man kände igen något som ”hänt tidigare”. Gillar de roliga scenerna och allt som kan hända när Gwendolyn reser i tiden. 

 

Kommer vilja läsa om dessa böcker i framtiden. De är mysiga, roliga och underbara. Strunta i att det sista i boken inte föll mig helt i smaken och läs dem! 

 

Bokmärke: Mamma Mu

 

Rubinröd, Safirblå och Smaragdgrön av Kerstin Gier


Kommentera här: