Att läsa Harry Potter igen

Det är andra gången jag läser Harry Potter-serien och jag har just nu läst om de tre första delarna i serien. Ibland glömmer man bort hur bra en serie kan vara eller varför den är bra, och lite så var det för mig när jag började läsa om Harry Potter. Jag gillar verkligen de här böckerna! De får mig att bli glad samtidigt som jag läser med spänning. Det går inte att sluta vända blad! Böcker som är klumpiga och stora försvinner på väldigt kort tid. De skulle lika gärna kunnat vara fjäderlätta så fort går det.
 
Från först boken finns den där mysiga-sago-känslan. Berättandet påminner om en saga, med beskrivningarna det onda och det goda och den där lilla mysiga känslan. Det känns barnbok och mys, men ändå finns spänningen, det som driver på handlingen och får en att vilja fortsätta läsa. Det bästa är nästan att jag trodde att jag kom ihåg böckerna så bra, men att när jag läste kom jag på att jag inte gjorde det. Nästan lite synd att jag inte börjat läsa om böcker förrän nu. Vargbröder var toppen, Harry Potter är toppen, men samtidigt känns det som om det nästan är bättre om man låter det gå några år. För mig var det cirka tio från det jag läste Vargbröder första gången till den andra gången, och cirka fem år mellan Harry Potter läsaningarna.
 
Ja, ja vill bara fortsätta läsa serien. Läste 200 sidor en förmiddag innan skolan, är lite småupprörd just nu över att fjärde boken inte fanns på biblioteket, men snart så! :D
 
Juste har börjat se om filmserien också. Jag följer med böckerna så ser ingen film förrän jag läst boken för andra gången. Jag gillar filmerna också! Jättekul att se dem igen! Första filmen är riktigt, riktigt himla mysig. Det känns så bra att se den. Det känns verkligen som att Harry Potter är perfekt när man vill må bra, både böckerna och filmerna. Samtidigt vet jag ju att de senare böckerna och filmerna är mer spännande och till och med gör mig lite upprörd då och då. 
 
Nu är jag nyfiken! :) Brukar ni läsa om böcker? Och i så fall vilka? Har ni något rekord på hur många gånger ni läst om en bok? 

Kommentarer:

1 Elvira:

Första Harry Potter är jag nog rätt så säker på att är min mest lästa bok, tror jag läst den fyra, fem gånger? Jag läser rätt ofta om böcker tycker jag, men det är nog inte många jag läst FLER än två gånger. Älskar att läsa om mina favoriter, en blir så glad och fylld av kärlek och återupptäckte ju bokens braighet liksom! Vill läsa om Himlen börjar här och kanske Fenixorden i år :)

Svar: Åh! Det är många gånger! Men boken förtjänar det. Ja egentligen så är det ju alltid ett säkert kort att läsa om en favorit, man vet ju att den kommer vara bra. Himlen börjar här är så fin! Det blir nog toppen omläsningar! :)
inutienbok.blogg.se

2 anna:

första harry potter boken läser jag om nästan varje jul, tycker man kommer i så bra mood då. kram

Svar: Vad mysigt! Jag började ju läsa om den första kring jul och den har verkligen rätt stämning! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: