Livet efter dig

titel: Livet efter dig

del: ingår inte i en serie

författare: Jojo Moyes

förlag: Printz Publishing

start: 4/1-15

slut: 7/1-15

 
Om:
 
En varm och gosig bok som får mitt hjärta att brista gång på gång.
 
Hur skulle du klara av att bo tillsammans med fem andra personer i ett litet hus? Det är precis vad Louisa Clark gör. Hon är tjugosex år gammal och har inte kommit sig för att flytta hemifrån. Nu är hon en av huvudförsörjarna i familjen och hon har inga ambitioner eller mål för framtiden. 
 
Jag förvånas över hur mjukt jag faller in i boken och dess tempo. Helt plötsligt är boken bara en del av mig och jag vill bläddra djupare in i Louisas värld. 
 
Louisas hem ger mig en varm känsla och Moyes målar upp en annorlunda, men vanlig familj. Det som beskrivs är inte speciellt, men sättet som små detaljer i beskrivandet fastnar på är speciellt. Jag minns till exempel Louisas gröna paljettstrumpbyxor och mammans prat om potatis. Jag gillar också jargongen mellan familjemedlemmarna och humorn som finns där.
 
Det finns också ett uppenbart och tydligt känslobeskrivande som gör det möjligt att se hur Louisas relationer med andra är utan att hennes tankar och känslor skrivs ner. Avstånd och närhet förmedlas självmant på ett naturligt vis.
 
Det bästa med de verklighetstrogna, men ändå enkla beskrivningarna är att det känns som att jag är där. Det här är i sin tur något som ger Livet efter dig kraft, gör den starkare än liknande böcker. Det gör inte heller boken någonting att jag ganska snabbt kan föreställa mig vart bokens handling kommer att leda. Det gör bara att jag vill läsa snabbare för att ta mig dit.
 
När jag kommer djupare in i boken så lär jag känna både Will och Louisa bättre och märker också hur de båda börjar trotsa den lilla bubbla de har levt i år efter år. Det är en spännande handling, med en sorglig touch där jag får följa två människor och deras utveckling. Det är imponerande hur naturligt utvecklingen av de båda huvudkaraktärerna sker och att den följer handlingen så bra. När jag är mitt i boken är det svårt att minnas hur Will och Louisa var från början och samtidigt känns de som två personer jag känner på riktigt.
 
Att något som utspelar sig i vår verkliga värld, något som skulle kunna ske mitt ibland oss kan vara så fängslande! Och dessutom en vuxenbok! Jag är riktigt imponerad och lycklig över att Livet efter mig har lyckats fånga mig. Jag kommer på mig själv med att gång på gång tänka på boken och dess karaktärer även när jag inte läser.
 
Jag är så glad att jag köpte den här boken. Den är helt underbart bra! Den är varm och luddig, kärleksfull och sorglig. Den är livet i en bok, dess motgångar och framgångar, vackra stunder och mörka hörn. En riktigt bra bok! Ett vackert mästerverk!
 
Tack Bella för din recension som fint uppmärksammade mig på Livet efter dig, och tack min vän som också rekommenderade den, annars skulle jag aldrig ha köpt den och då skulle jag ha missat en fantastisk berättelse!

Kommentarer:

1 Amanda:

Vilken välskriven recension! Känns som om jag definitivt måste läsa den här boken nu, har läst så mycket fint om den :)

Svar: Tack så mycket! Du borde verkligen läsa den! Om du gör det hoppas jag att du gillar den lika mycket som jag gjorde. :)
inutienbok.blogg.se

2 Elin - Bokparadiset:

En av mina absoluta favoritböcker fast slutet krossade mig totalt!

Svar: Ja, det är en otroligt sorglig, men fin bok! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: